lördag 9 april 2016

Nummer 600!

Igår var vi bjudna ner till Vänersborg för att fira svärföräldrarnas guldbröllopsdag, (som egentligen är idag). Eftersom restaurangen låg vid en gömma så fick det bli en avstickare dit när vi gick tillbaka till bilen. Det var cachen "Riksbanken" (GC4PJ0) snabbt och lätt loggat i regnet.
På hemvägen planerades lite hur dagen idag skulle gestalta sig.

Lördagsnöjet på förmiddagen var som lördagsmorgonen brukar vara. Frukost till "ring så spelar vi" sedan melodikrysset. Så när detta var ordnat och det obligatoriska telefonsamtalet med mor, för att kolla svaren på dagens kryss, så var det dax.
Först in i affären för lite inköp, som hamnade i kylväskan, sedan vidare till Eriksbyn och Annas Design för att köpa rosor till svärföräldrarna.
Efter detta var min plan att hitta fem lite enkla gömmor så jag kommer upp i 600 loggade burkar.

#596 " Skålleruds TB-HOTELL" (GC4HC6M), en fin gömma vid Skålleruds Gård. Nu är det ett Hotell. Kyrkan har också haft en del verksamhet där. Lägergård mm.

#597 blev "Vatten i kranen" (GC4WDBC), en fin liten gömma vid vattentornet i Åsensbruk.

Vattentornet i Åsensbruk.

#598 - "Hemma på vår gata" (GC53TP8) , en gömma som CO kan ha koll på från sin altan. Här har jag varit förr men då för att hämta dottern och CO's dotter som skulle in till Mellerud. Denna var också snabbt loggad.

#599 - "En runda i skogen #1" (GC515C3), är första gömman i en serie på 7 utmed ett elljusspår.  Fel skodon gjorde att jag valde att bara ta första. Får återkomma när skorna är rätt och det är lite torrare ute.

#600 upptäckte att gömman för #500 ligger granne med denna. Det blev "Den gamla dansbanan i Håverud" (GC4WDAJ). Här uppe på kullen ligger Olle Rudolfs ateljé.

Olle Rudolfs Atelje, ligger fint på höjden.

söndag 7 februari 2016

Söndag morgon

Melleruds torg (GC5ZG6T) - När jag slutat arbetspasset nu på söndagsmorgonen, tänkte jag att äntligen logga gömman vid Köpmannetorget. Mina planer stämde väldigt bra. En söndags morgon i ett grått februariregn vid 07:20, så är det inte många människor ute och rör sig i onödan. Såg en person som var på morgonpromenad med sin hund, det var all rörelse vid torget.
Gömman hittades fort och det enda som var problem var att få tag i loggen, fick gå tillbaka till bilen och hämta mitt multiverktyg som innehåller en liten tång, så att remsan snällt kunde komma upp. Sedan blev det att skriva och återplacera snyggt och fint. En liten luring som syns men smälter in bra i miljön. Det blev favoritpoäng för denna!

torsdag 4 februari 2016

Solig februaricaching runt Rölanda och Gillelanda.

Då var det dax att starta upp 2016 geocaching. Så denna fina dagen åkte jag först upp mot Bäckefors för att hämta ut ett paket, sedan blev det att börja leta gömmor.
Först blev det en tur mot Rölanda med ett stopp vid Brene Bro (GC5APBP). Här porlade vattnet härligt vårligt i februarisolen. Lättloggad gömma. Det var nog tur att tjällossningen inte kommit igång riktigt ordentligt än, eftersom att grusvägen inte var den bästa.

Nästa gömma på min rutt var Rölanda kyrka (GC59X7A), som också var ganka enkel att hitta. Däremot lite mer krånglig att logga. Tjälen har ju än inte släppt sitt grepp om naturen så kamouflaget som fanns över gömman satt ganska hårt fast. Fick ta i lite innan den gick att flytta. Efter besöket vid gömman gick jag runt lite på kyrkogården. Rölanda kyrka har gamla anor och det finns ett antal riktigt gamla gravstenar. En vacker kyrka på en vacker plats i vackert väder.

Rölanda kyrka
Gillelanda

På vägen mot Gillelanda tänkte jag även logga gömman vid Jättestenen (GC14703), men här blev det DNF, dagens enda. Stormarna under gångna året har fällt en hel del träd i området, så är fick man klättra över och under nedfallna granar för att nå gömman. Får bli att återkomma till denna om någon månad eller så, för ett nytt försök.
Vid Gillelanda och den vackra utsiktsplatsen blev det också ett stopp.

Utsiktsplats Gillelanda(GC3T0RM) behövde lite omsorg. Då loggremsan fortfarande var jätteblöt fast den inte var utbytt sedan senaste loggen i november, så blev det en nödlösning för att jag själv skulle kunna skriva i loggen. Jag hade ny loggar i ryggsäcken och även en lite återförslutningsbar plastpåse, som fick vara runt burken. Den genomvåta loggremsan tog jag med mig och kommer att skicka till CO om denne vill ha den våta rullen.

Sista loggen skrev jag vid Magnussons trädgård (GC3T58R) som var en mycket trevlig gömma. Här språkade jag en lite stund med en av trädgårdsägarna. Hade lite problem med att se skillnad på duvan som fanns på elskåpet med den mås som skulle finnas på stenmuren. Det är ju bra om man läser hela infon om gömman före man börjar leta. Jag tolkade att fågeln på stenmuren var en anka, så därför blev det lite onödigt letande innan jag hamnade rätt. Herr Magnusson ropade från huset att jag var på rätt ställe, och det stämde ju. Hit vill jag åka i sommar så jag får se all trädgårdsprakt. Favoritpoäng blev det för denna gömman.

torsdag 6 augusti 2015

Danmark över helgen.

I helgen var familjen på ett besök i Danmark för att gratulera svärmor som var där, på sin 70:års dag. Som den burkletare man är så gällde det ju att kolla om det fanns några gömmor i den lilla byn vi skulle bo i, och ja, det gjorde det. Två gömmor hittades i Børglum, Romdammen #1 (GC5P63Z) och Romdammen #2 (GC5P65D). Där det är en fin liten kyrka också.

Det är en fin liten park med grillmöjligheter och grönområde så man kan spela boll, kubb mm.

Här bodde vi! Mycket fint ställe Børglum mejeri.

fredag 24 juli 2015

Landskrona och cykeltur på Ven

Maken åker nästan årligen ner till Landskrona för att fiska torsk. Eftersom detta nu skulle ske under semestern tänkte jag att jag följer med och kollar burkläget i Skåne. Planen var att försöka ta gömmorna på Ven, och om det fanns möjlighet så skulle jag ta några gömmor i ologgade kommuner. Vi började med att åka ner till Borås, där tonåringen skulle tillbringa några dagar med familjen och kusinerna. Så efter en övernattning där, rullade vi ner mot "Det gula varuhuset" i Ullared för att komplettera lite fiskegrejer så styrdes riktningen mot Glumslöv utanför Landskrona.

Morgondagen blev det en färd till Ven. Matsäck packades för hela dagen, det skulle vara varmt och soligt så då kan man ju stanna var det passade mig utan att behöva leta upp matställen, för att då behöva vänta på maten eller på Caféer.
8 gömmor varav en multi hittades under denna ljuvliga dag på cykel. Jag åkte med färjan 08:20 till Ven och 15:00 tillbaka. Detta var precis lagom tyckte jag. Nu stannade ju jag inte jättelänge på alla platser eller cyklade jättesnabbt.
Min hyrda cykel vid gömman
"Utsikt vid Haket"

En mycket härlig tur iallafall!

Multins slutgömma!

onsdag 22 juli 2015

3 FTF-gömmor på tre dagar!

Ja, då har fyra härliga semesterveckor passerat, och min jobbvecka inleds med att jag skulle fylla på det semestertomma kylskåpet.  Så när jag plockade in kylväskan och pantflaskorna i bilen plingade mobilen.  Ett TB-HOTELL längs väg 166 in mot Mellerud hade just släppts. Ja, det var ju inget att vänta på så det var bara att åka...
Jippi!!! Jag hittade en tom och ny loggbok. "Route 166 TB-Hotell" (GC5ZG6B)

På kvällen när jag precis kommit till jobbet så släpptes ytterligare en gömma i Mellerud.. Holms kyrka (GC5ZMPN) . Det var bara att hålla tummarna att inga kvälls- eller morgonpigga burkletare var i farten i Mellerud.
Så när nattjobbet och rapporteringen till dagpersonalen var klar och fortfarande ingen loggat gömman på nätet, höll jag tummarna för att jag kanske kunde ha tur idag också.
Här har jag loggat en gömma för några år sedan men den har varit arkiverad ett tag. Så kul att Holms kyrka fått en egen gömma igen. Här var jag till min stora förvåning också först!

Den 22 juli blev det också en FTF :-) tre FTFér på tre dagar! Denna släpptes också i Mellerud. Järns kyrka (GC5ZPWH)
Alla tre gömmorna var enkla att hitta. Traditionella, två skylt-gömmor och en "burk vid trärot".

tisdag 7 juli 2015

Blåsigt på Vänern blev bilfärd och dagsutflykt till kusten.

Gårdagens semestergömma loggades i Dals-Ed, då jag hämtade sonen. Eds kyrka (GC57ZB5), snabbloggad och bra, inga konstigheter.

När vi åt frukost i morse bestämde vi att det fick bli en tur till kusten idag, dels för att logga några nya kommuner som jag inte hade och dels försöka göra några inköp.
Det blev 9 loggade burkar och fyra nya kommuner.

Många norskar låg kvar i hamnen i Fjällbacka med sina båtar denna blåsiga dag.

4 loggade i Tanums kommun.
Hittade en Letterbox också!

Burkletande med båten på Vänern.

Under förra veckan blev det några riktigt fina dagar på Vänern. Vi hade med mugglarvännerna Y och P, och som efter några tagna burkar skapade ett eget konto och som nu blivit bitna av denna hobby. Härligt att Team VonnseBull nu kan ansluta sig till mig och maken (som också skapade eget konto under veckan)
Vi loggade bland annat Spikens fiskeläger (GC4ZW27), Spiken (GC4ZWYC) och Tindringen (GC4ER7V). Vid Läckö tog vi några av delstegen i en multi, vi återkommer nog nästa vecka och loggar gömman.

Vackra Läckö
Övernattning vid "Tindringen"

Det var flyguppvisning på Sotenäs, så man kunde passa på att titta på det
när vi låg vid Spikens fiskeläger och njöt denna härliga sommardag.

En lurig gömma som fick favoritpoäng av oss. En riktig dåldis...
Här letade vi burk... vi hittade burken men den var tom. Enligt cafépersonalen
så var vi rätt, men då vattennivån i Vänern är högt har detta troligen påverkat.
Gömman hittad och fotograferad men loggen saknades.

torsdag 25 juni 2015

Strömvillan i Dals Långed

Dagens semestercach togs i Dals Långed. Stannade till och kollade på lite folk som slussade... Alltid lika kul att höra alla diskussioner.

Efter det åkte jag ner på den återvändsgatan som leder fram mot denna otroligt charmiga brygga. Det känns som att vara på en flotte ute i kanalen, så härlig utsikt!

Gömman hittades snabbt. Jag parkerade nere vid vändplatsen och gick de 35 metrarna tillbaka upp mot gömman, som var snabb loggad. Efteråt vände jag tillbaka över slussen och åkte på väg 2218 "Vackra byars väg". Det är en så vacker vägsträcka, rekomenderas varmt... Den går från Dals Långed till Dals Rostock.

Hallebäcks camping

Onsdagens gömma blev en multi i Hallebäck GC1FPCE. Denna multi rör sig i skogen kring den lilla mysiga campingen.

Jag gjorde ett misstag och gjorde min beräkning efter en grej i metall, men skulle använt mig av den i trä... Det blev en felräkning på lite över 300 meter... Inte så smidigt när det är kuperad skogsmark det handlar om.
Det finns ingen "checker" till gömman så jag mailade CO, för att kolla, vilket var tur.

En fin och torr gömma!

Sedan var det bara att vandra tillbaka till parkeringen, en liten promenad på bara lite drygt 100 meter.

tisdag 23 juni 2015

Viskafors och Svaneholm

Då var årets semester igång och min plan att logga minst en gömma om dagen denna semester har startat.

Då sonen skulle hämtas i Svaneholm fick jag börja veckan med en tur mot Borås. Hade tänkt att ta en myst på vägen ner men fick inte grönt i checkern så det fick bli en vanlig.
Det blev "trädet" GC5NAQ8, som är gömd vid de gamla arbetarbostäderna i Viskafors.

På hemvägen, idag blev det också ett snabbstopp ganska nära gårdagens gömma.
"RAB" GC45ZE8, som ligger vid Rydboholms Aktiebolag. Företaget lades ner för snart 150 år sedan men lokalerna har fortfarande aktiviteter.

Här tog jag lite hjälp av sonen, då jag var lite feg...

söndag 21 juni 2015

Midsommardagen i Upperud.

Har haft en mycket bra midsommar med både familj och vänner omkring mig. Sedan att man kunde utnyttja båten även denna midsommar var ju ett plus. Jag hade planerat att försöka logga Björköns varv (GC2DNTJ) men det var ganska högt vatten så det var svårt att lägga till, sedan har det röjts en hel del i omgivningen, så ska kolla med CO om den nyligen är kontrollerad.

Här ligger vi och "kölar lite grann" så här på midsommarafton.

I natt har vi övernattat i Upperud med goda mugglar-vänner. Jag har som jag tidigare skrivit tänkt försöka att logga så många mystar som möjligt i närområdet och kring de platser jag brukar besöka. Så när vi nu övernattade i området, passade jag på att logga Texas pyssel #1 (GC408CJ).
Såg att årets stormar har naggat "Dalonien" på toppen, och en hel del nerfallna brädor låg nedanför konstverket.

Panoramabild över Kastellholmen. Spångens hamn till vänster.