tisdag 2 juli 2013

Öland - Byxelkrok, Långe Erik och Böda camping.

En av dagarna på Öland besöktes norra delen av ön. Familjen hade tagit med fikakorgen, så det var lagom att pausa uppe i "Kroken" som ölänningarna säger om Byxelkrok. Har gick vi och strosade, kollade lite i de mysiga bodarna som finns i hamnen, kollade på segelbåtarna och gick på klippstranden. Ett jättemysigt ställe var det iallafall. Vi kom i samspråk med en av fiskarna som fortfarande försökte överleva på bara fisket, men det var inte helt enkelt då den största konkurrenten om laxen och torsken är sälarna som oftast går som segrare om fisken. Fiskaren berättade att sälen sätter i sig ca 10 kg fisk om dagen, och det var ju inte en säl i Östersjön, så hans fru hade de senaste åren varit tvungen att börja arbeta med nått annat än fisket då det inte gick att få lönsamhet i företaget.


Många intressanta personer man träffar när man är ute och cachar. Så efter kaffet och bullen gick jag och sonen bort mot cachen Krokens Bröllop (GC2GVRF). Det var en fin plats och en kul historia kring cachen.


Sonen på stranden i Byxelkrok med ön Blå Jungfrun i bakgrunden.


Sedan åkte vi ett par km till cachen Neptuni (GC4AQ5G) där vi stötte ihop med ett par ifrån Tyskland som också letade burk. Sonen satt kvar i bilen medens jag och maken letade. Det tyska paret hade kommit några minuter före oss, och var vid den förmodade gömman, men där fick vi tji... vi hittade ett meddelande: "Nu är ni nära..." som satt på en sten som var strategiskt gömd under ett par andra stenar. Så det var bara att leta vidare... Vi fyra letade runt i ungefär 10 minuter då jag började kontrolläsa de tidigare bloggarna, som gav en ledtråd som vi tyckte kändes otroligt ologisk... "under sten..." Vi befann ju oss på en stenstrand så det kändes som en inte för hjälpsam ledtråd. Då en av tyskarna kom på iden att cachen låg under den förut hittade stenen med meddelandet så letade jag på andra sidan av busken. Som tur var så var det en liten detalj som fångade mitt öga och där var gömman. Så logisk ledtråd att vi började skratta alla fyra... En solklar favorit och absolut en av mina absoluta toppfavoriter! Maken fotade dels gömman och oss som letat, så det var kul! Detta var första gången jag letat efter en burk tillsammans med andra cachare som jag stöter ihop med vid själva gömman.



Vi åkte vidare upp mot norra udden och fyren Långe Erik. Ett måste är ju att vandra upp i fyren fast jag varit uppe tidigare gånger då jag besökt ön. Som alla andra så blev det lite fotograferande uppe i fyren. När vi skulle gå ner kom det upp en man med sina två barn på ca 4-6 år. När de såg utsiktsplatsen började de storgråta och vågade inte titta. Pappan fick då snällt bära ner sina två barn de 138 trappstegen tillbaka ner, för dom ville inte gå själva... och som pappan sa när han släppte ner mig före han fick vända "att upp och ner är ju lika långt..." Ja, sådant händer...





Väl nere igen och tillbaka i bilen började vi bli hungriga, så vi bestämde oss för att besöka välkända campingen Böda Sand. Här blev det schnitzel till mig och maken och en pizza till sonen.  Efter mat och strosande på campingen blev det ett dopp i havet för sonen. Många grader för lite för min del, så han fick bada själv. Sedan fick han vara så snäll att placera sig lite strategiskt så jag kunde logga cachen som finns på campingen, Böda sand camping/bad (GC2B6YZ), på ett ganska utsatt ställe, men det gick bra.


Väl tillbaka i bilen och tillbaka söderut så bestämde vi att försöka logga några drive-in intill väg 136, dock så missade jag lite på den ena av cacherna som såg ut att ligga vid vägen men inte gjorde det. Som tur var så blev jag hjälpt av sonens med att logga denna väderkvarnscache, för jag var på gång att ge upp. Så nu kan jag lägga Kesnäskvarnen (GC16VK3) till mina loggade ölandscacher.

Fotot lånat från Geocaching.com
Den andra drive-in cachen intill väg 136 hade anknytning till en av mina favoritförfattare Johan Theorin. Han skriver om byn Stenvik, som i verkligheten heter Djupvik. Denna cache loggades snabbt! Stenvik (GC3R3Z7)

Foto från http://www.johantheorin.com 

Efter att sprungit in och kompletterings handla lite i Rälla så stannade vi till efter några hundratals meter vid Ida Beata (GC4DVET). Sonen och maken satt kvar i bilen medens jag letade efter cachen, men då de suttit och läst hela beskrivningen av cachen så kunde sonen snabbt komma ut och hjälpa mig leta och få fram cachen, då jag inte läst beskrivningen alls. Tur man har några som kan samla sig lite och gå strategiskt tillväga, så man hittar burkarna... :-)

Inköpsstället i Rälla

Nästa hemma gjorde jag ett tappert försök i Ryr Naturreservat. Men här fegade jag ur... 2 snokar simmade i vattnet, och sedan kändes inte spången / bron över speciellt säker och stabil. Så denna lämnar jag till de mer äventyrssökande cacharna...



Dagens "fångst" blev 6 hittade och 1 DNF.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar