onsdag 3 juli 2013

Öland - Södra udden

Det finns ju ett antal måsten som man ska besöka när man är på Öland. Dag två för oss, blev det ett av dessa utflyktsmål, nämligen södra udden. På vägen ner valde vi att inte köra huvudvägen då den var ganska starkt trafikerad, utan valde den mer kustnära Ölandsleden. Besökte många små mysiga byar, och som den båtälskande familjen som vi är så besöktes även en och annan hamn. Vi tog en fika med kaffe och glass i Grönhög.

Arthur Linanders memory cache. Så vacker plats!
En spexande make vid ruinen av en av ugnarna...











Så när glassen var uppäten, kaffet och drickan uppdrucken så ville sonen fota lite och då passade jag och maken på att ta två cacher som ligger på gångavstånd från hamnen. Grönhögens brännugnar (GC49GNV) och Arthur Linanders memory (GC1B0FA). Före vi åkte nått längre stannade vi vid Axel memory (GC2B61Z). Här lärde jag mig åter igen att man inte ska ta i en metalltråd som inhägnar en hage... jo, jag fick en stöt. Cachen loggades snabbt och det var en bra "hint".

Vackra blommor växte vid cachen
Axel memory
En loggsom börjar gå på sista versen



































Vi fortsatte vidare mot den södra udden. Ett snabbstopp medens fåren sprang över vägen så letade jag upp cachen Kungsstenarna (GC332FP). Denna var bra placerad och en trevlig cache med bra infotavlor i närheten.



Sedan rullade vi ner sista biten till fyren Långe Jan och Ottenby fågelstation där jag av någon underlig anledningen inte loggade cachen vid fyren utan bara tog mysteryn Södra Udden (GC3XZ6H). Vet att det är många som inte löser Mystar men denna är inte svår att lösa och du går samtidigt omkring nere på området, så våga pröva denna, är mitt tips!
Cahen var bra placerad så vi kunde snabbt logga dessa utan att ramla i någon färist eller nått annat. Sonen hade som vanligt ögonen på skaft och såg cachen före mig. Bra med samarbete!



Ett lånat foto med Långe Jan ur ett annorlunda perspektiv.
Ett lånat foto, då de jag tog ligger kvar i system
kameran. 



















Sedan bestämde vi oss för att åka östsidan hemåt och då stanna till vid ytterligare en hamn. Men före det blev det en snabbcache vid SÖJ #7 (GC3EKN5), här var det lätt att ta sig ner men svårare att smidigt och snyggt ta sig upp, men loggad blev den och fina blommor växte vid cachen också.




Väl nere vid Gräsgårds Hamn (GC3Z304) så blev det en tur ut på piren för att få lite vind i håret och logga även denna cachen.
På hemvägen kom vi på att vi var tvungna att att åka om Färgestaden för att sonen "bara måste" göra ett inköp på en av tapparna. Så medens sonen sprang in på tappen så började jag studera gpsén, och där fanns ju en cache bara några hundra meter bort. Så med hans hjälp loggades även Kalmarsund VIII (GCZX54)



Det blev dagen sista så vi lyckades samla ihop 8 cacher idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar