söndag 23 september 2012

Funderingar om olikheter...

Jag har läst lite olika inlägg på olika geocache bloggar och på vissa forum om geocaching. Det som har diskuterats är:
* Om man är ett team, och den ena personen i teamet är på resa och cachar under tiden, är det då ok att personen som är hemma också cachar...
* Är det ok att logga en cache om man bara ser den, och inte själv skriver i den även om man själv hade klarat av att logga den. Att man alltså ser cachen uppe i trädet, men att bara en klättrar upp och loggar allas namn i den, eller ska den plockas ner så att alla kan skriva sina namn...
* En annan fundering var om det var ok att logga även den personen som sitter kvar i bilen medans vännerna loggar åt han/henne också...

Jag tycker väll själv att i första funderingen ang team, så har man ju skapat teamet för att göra upplevelsen tillsammans, och då tycker jag inte att det är ok, att logga "teamet" om man inte är ett team. Jag hade då valt att döpa mitt alias som "Team Dalskog1" och Team Dalskog2" att vi i teamet har var sitt alias men ändå hör ihop...
Angående om att man inte fysiskt håller i cachen utan bara ser den, är jag till viss del tveksam. Jag har loggat en där jag vidrört burken men inte kunnat öppna den på grund av att jag inte nådde att skruva av locket och skriva på remsan. Men där emot känns det inte riktigt ok att låta någon annan dyka ner 2 meter för att få exempelvis koordinaterna till en gömma om jag inte klarar det själv. Jag vet inte är kluven här.
Det där med att en person sitter kvar i bilen och vännerna loggar en burk åt den, är väll också ett gränsfall. Har jag av någon anledning inte möjlighet att logga cachen men ser den och att i vanliga fall haft möjligheten att logga den tycker jag det är ok.
Dessa funderingar handlar ju mycket om statistik och mina egna tankar och värderingar.
Här är en unknown cache som jag såg och nuddade men inte fick upp locket på. Då den låg för högt upp i röret... Jo, jag loggade den, men kommer att återvända vid ett annat tillfälle och skriva också..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar