tisdag 14 oktober 2014

En Multi i Bengtsfors.

Denna hade jag kollat in vid ett tidigare besök här uppe men då fanns det inte tid till att ta det sista två stegen och sedan logga denna femstegs multi.
Bengtsfors multi (GC3X87G) är inte svår men man ska inte stressa och den rakaste vägen är inte den lättaste eller smidigaste. Gå runt och undvik arm- och benbrott... En fin promenad var det iallafall!

Foto från: http://www.vastsverige.com/

En utmaning från Geocaching HQ för Augusti

Så här löd uppmaningen:
Traditionella geocacher är brödet och smöret av geocaching. Du kollar upp, går till koordinaterna och - Boom! Där är det. High five och mot nästa.
Denna augusti, är ditt uppdrag att utforska mer av geocaching universumet. Hitta specifika geocache typer och tjäna sex unika souvenirer för din geocaching profil. När du intjänat alla sex, kommer du vara bland de super cachers som låser upp en speciell sjunde souvenir.

Två typer av cacher hade jag hittat under de första dagarna i Augusti. Den vanliga med souvenirnamnet "The Explorer" och en Earth cache med namnet "The nature lover"  Den första traditionella blev Piraten (GC54P9X)  utanför Brösarp i Skåne, som jag loggade den 1 augusti. Min Earthcache blev loggade jag den 4 augusti och det var Shellbanks i Uddevalla (GC2HZDP). Sedan gick det en hel vecka utan burkletande....

måndag 11 augusti 2014

Semester caching och ologgade kommuner.

Vi var bara iväg i 5 dagar på familjens lilla semesterresa i år. 15:åringen var inte helt lycklig över att det skulle bli en "liten" rundtur i Halland, Skåne, Småland och Västra Götaland. Han hade helst legat still på en camping en vecka utan vidare utfärder än till något köpcenter, men än så länge kompromissar vi. Bilåkande och burkletande / Köpcenter och bad.

Ett snabbstopp i Varberg för att logga en ologgad kommun och att fixa ny mobil till sonen, som krossat glaset på sin gammal och som inte är värd att laga. Sonen parkerade vi på en parkbänk för att spana in sin nya mobil, medens jag och maken letar fram "Gågata i Varberg" (GC20FKZ) Denna var logiskt placerad. Maken fick lite nonchalant hänga på skåpet medens jag "rotade runt i handväskan" för att logga lite obemärkt bland alla mugglare en onsdags förmiddag. Nästa stopp blev Eurostopp i Halmstad, matdax... Ologgad kommun och cachen "Halmstad TB hotell södra" (GC3R0VP). Här var det att ge sig in bland sly och björnbärssnår för att hitta denna kreativa gömma.

Gågatan i Varberg

Eurostop i Halmstad
Vi drar vidare söder ut mot Ängelholm, här blev det några cacher "Stjärtfenan" (GC28G88),
"A different Drive-in" (GC3N75G) med en geologisk inriktad logg. Efter en avstickare mot Landskrona och det böljande landskapen och utsikten över vackra Ven ligger "Parkering med utsikt" (GC22DDZ). Maken brukar åka ut med vänner och fiska torsk nere vid Ålabodarna, hit tog vi en avstickare för att visa mig den vackra parken ovanför hamnen och sedan blev det glasspaus nere vid hamnen.

Loggar även "Per-Albin" (GC3E25W).

Vi rullar vidare ner mot Malmö dels för att lägga till en kommun som jag inte loggat likaså ytterligare ett ologgat län. Vi stannar till på köpcentret Stora Bernstorp. Här loggar jag "Öppen plats 3" (GC4VB7V) medens maken och sonen beställer lunch inne på varuhuset. Efter det ville de in till en av sportaffärerna då jag tar en liten promenad ner mot byggföretaget och gömman "GDS#1" (GC1ZG6E).

På denna parkeringen loggades det...

Snabbt och elegant loggades denna också, det är inte läge för några långa promenader i 40 graders värme och strålande sol, så efter näringsintaget  rullar vi vidare sydost mot Ystad och Ale stenar.
Väl nere i Ystad behövde kom vi på att vi behövde fylla på förrådet inne på "gröna skylten". Deras ölsortiment var ganska skralt, då mycket var slut, men maken hittade några burkar av något som föll i smaken. Själv blev det påfyllning av mitt vinförråd. Ett billigt, spanskt "sölvin" som passar till vandrarhemshäng med familjen blev det också.
Grabbarna hittade en fiskeaffär och jag loggade den lilla micron "Student 2014" (GC56QDE), den lille rackaren satt på ett sätt så man var lite bakom....
På vägen ner mot Ale stenar, passerade vi "Vandrarhem" (GC304Y9) som vi loggar, en fin drive-in och skylt gömma!

Kåseberga

Ale Stenar

Väl nere vid Kåseberga kom jag på att en TB som vill söder ut nog passar bra att lägga i burken "Ale Stenar II" (GC4CAC7) så efter ett besök uppe vid det vindpinade monumentet, ger vi oss tillbaka mot gömman. Här var det en liten stig att följa i snåren, så det var inte så svårt att hitta den. Den var snart loggad och TB'n fick lämnas här...

Vi hade bestämt att vi skulle besöka Bengtssons loge i Simrishamn för att sova där.

Puben.
11 loggade cacher på en dag och många mil i bilen var nog max vad vår 15:åring kunde tolerera.

onsdag 30 juli 2014

Ullared- första stoppet på en liten semestertur.

En liten semestertur med make och sonen, där första stoppet blev Ullared i Halland. Under två dagar togs de enklare gömmorna. Det blev sex loggade gömmor. Det blev ett antal gula påsar utburna till bilen, sedan även besök på den intilliggande campingen där det bland annat blev äventyrsgolf med ett blandat resultat bland oss tre deltagare.
Minnet av en vän (GC397N3), Gekås parkering (GC219RD), Shop till u drop (GC21XZF), Musasjön i Ullared (GC1ZQ09), Ullared TB Hotell (GC458MC) och Ullareds kyrka (GC4M5FE).

Här inne mötte vi geocacharna Marinette och Roffe
som var på hemväg från sin semestertripp till östkusten.

Ullareds TB hotell

Musasjöns badplats

Musasjön i kvällsljus

Nu drar vi vidare till underbara västkusten och till nya gömmor.

fredag 18 juli 2014

FTF i Köpmannebro!

Jobbade inatt, och strax före midnatt släpptes en ny cache i Köpmannebro, bara 10 minuters bilfärd från jobbet. Så när dagpersonalen kom och löste av mig tog jag och besökte gömman. JA!!! Jag var först, 07:37! Tackar för denna fina gömma vid slussen i Köpmannebro (GC592C5). Bra koordinater!

En ny gömma kanske....

Har varit och besökt ett skyddsrum som kanske kan bli en plats till en ny gömma. Jag får granska området lite till och kanske hjälpa till att göra vägen till gömman säkrare....

torsdag 17 juli 2014

Svampfynd kring Håverud.

Härligt sommarväder passar ju bra när man letar burkar. Några burkar som loggats under veckan som gått och som jag glömt av att blogga om är lite spridda i trakterna kring Håverud/Upperud/Skållerud.
Upperudsvägen (GC4Z20X), denna loggades ganska så snabbt. Skålleruds station (GC4H2NY), där det tidigare legat en gömma som blivit borttagen som jag då loggade för ganska exakt två år sedan. Den nya gömman låg bättre till så det var ju bra. Upperuds Herrgård (GC4VQ9G) var en variant på en skylt cache. Här vid kraftstationen har familjen parkerat ganska många gånger tidigare, då det är trevligt att fiska regnbåge omkring kraftstationen. Är man gift med en inbiten fiskare så blir det lite olika fiskeplatser man besöker.

En annan plats i området som besökts ett antal gånger tidigare både för att logga burk men framförallt för den fina miljön och omgivningen är Spångens hamn (GC4FBN9). Här har jag varit dels som gäst i båthamnen men också för att logga en gammal gömma som låg ganska nära den nuvarande. Här mötte jag dessutom en arbetskamrat som satt med familjen och fikade precis i anslutning till gömman. Hon vet vad jag håller på med så det var inga problem att logga denna då dom är lite intresserade av hobbyn.

Vädret har ju varit bra även för svampen, vilket jag fick ytterligare bevis på under den gångna veckan. I samband med burkletandet har jag hittat en del kantareller...

onsdag 16 juli 2014

9 Juli, Torvmossen utanför Bäckefors

Fredagen började med att jag var tvungen att ställa väckarklockan, då vi skulle få besök av sotaren. Ja, och mycket riktigt så misstänkte jag att han skulle komma tidigare än den utsatta tiden. Så när han sotningen var avklarad, så bestämde jag mig för att slappa en stund till eftersom jag skulle jobba inatt.
Lagom till 11-kaffet vaknade jag till och kom på att man kanske skulle kolla på lite burkar i området.

Gårdagen bestod av att hjälpa en go vän med att få in sitt hö, men före det åkte jag svängen om cachen Bre Mosse (GC527Q7) Här ligger ett stort område där det bryts torv, och det finns planer på att öppna en motorbana, Dalsland Ring.

Idag blev det några av burkarna på den Power Trail som Kingen lagt ut på de Dalsländska vägarna. De första burkarna som jag kollade på var Fla PT #120, vid Järbo kyrka, härhar tidigare legat en gömma men den är arkiverad idag.
Sedan blev det #118-#113, upptäckte att jag missade två burkar #121 och #119, så de får jag återkomma till.

onsdag 9 juli 2014

Inlandsisens lämningar i grannsocknen.

I morse efter nattjobbet blev det hem och tryna lite före dagens aktiviteter drog igång. Maken gick bort till bystugan på förmiddagskaffe och efter det blev det gräsklippning både här hemma och hos föräldrarna, för hans del. Jag kom igång efter 4 timmars sömn. Det brukar vara det bästa för mig att inte sova mer än så när jag gått av mina nätter. På så vis vänder jag rätt dygnet direkt.
Efter lite trädgårdssysslor blev det lite mat-intag och kaffe på altanen, innan arbets svetten fick duschas av.

Då vi är själva hemma maken och jag denna och nästa vecka tänkte vi åka ut och kolla lite i grannskapet. Många gamla torp och hus finns här uppe i skogarna och då kan man ju förena cachingen med dessa bilturer.
Jag har vid två tidigare försök letat efter Dalslandsrevet (GC16CG8) men då den ligger i lä från solen så har det ena gången varit för mycket snö för att hitta den och en annan gång var det för sent på kvällen och ficklampans batterier ville inte vara med. Nu när maken var med gick det betydligt bättre. Jag är väll inte riktigt nöjd med tipet till denna gömma som är "under sten vid stubbe" då det finns lite för många stenar och stubbar att välja på...

tisdag 8 juli 2014

Väg 190, Brobacka -Sollebrunn

Sedan ett par dagar tillbaka så visste jag att jag skulle en sväng till Alingsås idag. Så igår kväll kollade jag upp några drive-in cacher som jag inte tagit tidigare. Dagen bjöd på ömsom sol och ömsom regn likaså, hittade och inte hittade gömmor.
Första försöket blev en nit, det var cachen Stormarknad (GC38MNR) för mycket folk samt två pratande vänninor som stog vid gömman och pratade om barn och barbarn. Sådant kan ju ta tid så jag får återkomma, gömman finns ju kvar.

Nästa cache var Brobacka TB-hotel (GC4DVWW), tänk att man kan åka förbi en vägkorsning i över 20 år och aldrig lägga märke till ett missionshus vid vägen. Denna loggades snabbt då det blivit en stig i det höga gräset fram till gömman. Det skulle enligt datorn vara två TB i gömman men den var tyvärr tom. Får hoppas att de kommer till rätta snart, man vill ju följa sina TB på sina resor.

Nästa gömma låg bara någon kilometer här ifrån, så det var att fixa till gps'en och telefonen, brukar ha kartfunktionen igång på mobilen och kompass på gps'en. Jo, jag vet... det blir som hängslen och livrem men så vill jag ha det, fungerar för mig. MC6 (GC2FDG5) blev en smidig drive-in cache. Bra möjlighet att stanna till, det gillar man!

Åskan mullrade över sjön Anten, så det blev att snabbt fixa till GPS'en och mobilen för att åka vidare. Mitt nästa mål var en liten avstickare från väg 190 ner till Kvarnabo station (GC5431Q).
Jag har läst boken "Hundraåringen som klev ut genom ett fönster och försvann" av Jonas Jonasson, närmare 10 gånger, sedan har jag nog sett filmen lika många gånger. Då är det lite kul att besöka de olika inspelningsplatserna, där detta är en av dem. I boken har ju inte "Byringe station" någon jätteroll, men den finns ju med iallafall. Passade även på att känna lite på vattentemperaturen på Anten när jag skulle logga cachen. Vågade inte stanna så länge då åskan och regnet var på ingång...

Stationshuset i orginal.

Byringe station under filminspelningen.
fotot lånat av: http://www.postvagnen.com/

Mot Sollebrunn och ytterligare ett stationshus. VGJ-Sollebrunn station (GC1HTYZ). Nu hade det börjat att duggregna och man såg blixtarna på himlen, bäst att vara snabb här. Kul att man inte river stationshusen då tågen slutar att stanna på de mindre orterna, här hade det blivit en tandläkarpraktik mm. Bra koordinater gjorde sökandet enkelt, både mobilen och GPS'en var exakta.

Stationen 2014
Stationen ca 1930

Blev att snabbt gå bort till cachen vid brunnen Sollebrunn (GC2G7A4) här letade jag i 15-20 minuter tills regnet och åskan gjorde det omöjligt att fortsätta men utan att finna gömman. Men man lär ju sig alltid något nytt när man är ute och letar. Fina informationsskyltar fanns vid brunnen. Jag lär återkomma då jag kör genom orten någon gång i månaden.

Sista stoppet idag blev i Frändefors, vid den södra bensinmacken där det finns en traditionell skylt cache.
Här fick jag vänta ut trafiken samt rastande turister med hundar och några barn. Men sedan var Rappetappen (GC52XMB) snart loggad och återplacerad på sin plats. Polisen brukar stå på andra sidan vägen, vid busshållplatsen och kontrollera hastigheten på den norrgående trafiken. Det är 70 km/h, har jag lärt mig, då jag för några år sedan blev kontrollerad med deras laser... dyrt, då jag höll 82...

torsdag 3 juli 2014

Dals-Rostocks station och en del av Månpromenaden.

Förra veckan blev det en liten tur i närområdet. Passade på att fylla bilens bagage med papper och reklam som skulle till återvinningen och då multicachen Stationshuset ( GC4Y96Z ). Jag har sett och gått och åkt förbi Stationshuset i 14 år men har aldrig stannat till och tittat på det ordentligt. Det är ett jättesött och fint bygge, i halv skala (1:2).

Stationen sedd från spåret.

Vänthallen

Informationstavlan vid stationen.
Efter att burken hittats och allt papper, reklam och glas förpassats till återvinningen så åkte jag mot Anolfsbyn för att ta cacherna Månpromenad #13 (GC56DZ9), #14 (GC56DZJ), #15 (GC56E0B) och #16 (GC56E19).
Vandringen är en uppbyggnad av vårt solsystem från Jorden till Pluto.

Pluto

Neptunus
I området och längs denna grusvägen håller grannarna koll på varandra, så att geocacha med ficklampa är inte en så bra idé eftersom det varit en del inbrott här. En trevlig man med sin hund tog en promenad efter att jag åkt förbi hans hus, som ligger strax efter cachen vid Neptunus. Jag informerade om att det är burkar utlagda längs denna sträcka så han är iallafall informerad. Burkarna ligger också i anslutning till parkeringsmöjligheter vilket är jättebra.

måndag 24 mars 2014

Ytterligare loggbara cacher i Sunnanå Naturreservat

Har sedan cacherna Sunnanå Naturreservat #1, #2, #5 och #6, publicerats fått frågor om var #3 och #4 tagit vägen. Svaret är den att eftersom jag inte äger två handgps'er så har jag inte fått till placeringarna av 3:an och 4:an. Det finns säkert något bra sätt att fixa detta men jag har inte kunnat lösa de för ens nu. De har tidigare legat för nära 2:an men efter lite hjälp med omflyttning och uppsökande av ny plats så tror jag att det funkar.

Efter en liten förklaring till reviewern om att 4:an inte ligger i vattnet fast det kanske kan se så ut på kartorna så blev den godkänd på mindre än 40 minuter från att kompletteringen skickats in. Tror inte det blir någon FTF idag, då just den gömman inte ligger direkt vid något elljusspår, men vill man ut med pannlampa/ficklampa i området så får man ju gärna göra det. Själv hade jag nog satsat på en tidig morgontur då man dessutom får möta all magisk fågelsång i området.

Finns bänkar och bord utplacerade på lämpliga vackra platser längs leden.

Så nu väntar jag på att 3:an ska godkännas också, den ser nog också ut att ligga ute i Vänern, men så är ju inte fallet. 3:an har legat ute hela vintern och när jag var och kollade alla mina gömmor i området igår så var alla torra och fina. Så det är väll på tiden att denna blir loggningsbar också.

Fågeltornet i Naturreservatet som invigdes i slutet av 2013.

Hade fått ett 40-tal signerade loggar på de publicerade cacherna i Naturreservatet under 2013, hoppas fler hittar ut till detta lilla paradiset intill Sunnanå Hamn. Utsikten från fågeltornet var magiskt även utan kikare.