tisdag 8 juli 2014

Väg 190, Brobacka -Sollebrunn

Sedan ett par dagar tillbaka så visste jag att jag skulle en sväng till Alingsås idag. Så igår kväll kollade jag upp några drive-in cacher som jag inte tagit tidigare. Dagen bjöd på ömsom sol och ömsom regn likaså, hittade och inte hittade gömmor.
Första försöket blev en nit, det var cachen Stormarknad (GC38MNR) för mycket folk samt två pratande vänninor som stog vid gömman och pratade om barn och barbarn. Sådant kan ju ta tid så jag får återkomma, gömman finns ju kvar.

Nästa cache var Brobacka TB-hotel (GC4DVWW), tänk att man kan åka förbi en vägkorsning i över 20 år och aldrig lägga märke till ett missionshus vid vägen. Denna loggades snabbt då det blivit en stig i det höga gräset fram till gömman. Det skulle enligt datorn vara två TB i gömman men den var tyvärr tom. Får hoppas att de kommer till rätta snart, man vill ju följa sina TB på sina resor.

Nästa gömma låg bara någon kilometer här ifrån, så det var att fixa till gps'en och telefonen, brukar ha kartfunktionen igång på mobilen och kompass på gps'en. Jo, jag vet... det blir som hängslen och livrem men så vill jag ha det, fungerar för mig. MC6 (GC2FDG5) blev en smidig drive-in cache. Bra möjlighet att stanna till, det gillar man! 



Åskan mullrade över sjön Anten, så det blev att snabbt fixa till GPS'en och mobilen för att åka vidare. Mitt nästa mål var en liten avstickare från väg 190 ner till Kvarnabo station (GC5431Q).
Jag har läst boken "Hundraåringen som klev ut genom ett fönster och försvann" av Jonas Jonasson, närmare 10 gånger, sedan har jag nog sett filmen lika många gånger. Då är det lite kul att besöka de olika inspelningsplatserna, där detta är en av dem. I boken har ju inte "Byringe station" någon jätteroll, men den finns ju med iallafall. Passade även på att känna lite på vattentemperaturen på Anten när jag skulle logga cachen. Vågade inte stanna så länge då åskan och regnet var på ingång...

Stationshuset i orginal.


Byringe station under filminspelningen.
fotot lånat av: http://www.postvagnen.com/

Mot Sollebrunn och ytterligare ett stationshus. VGJ-Sollebrunn station (GC1HTYZ). Nu hade det börjat att duggregna och man såg blixtarna på himlen, bäst att vara snabb här. Kul att man inte river stationshusen då tågen slutar att stanna på de mindre orterna, här hade det blivit en tandläkarpraktik mm. Bra koordinater gjorde sökandet enkelt, både mobilen och GPS'en var exakta.

Stationen 2014
Stationen ca 1930

Blev att snabbt gå bort till cachen vid brunnen Sollebrunn (GC2G7A4) här letade jag i 15-20 minuter tills regnet och åskan gjorde det omöjligt att fortsätta men utan att finna gömman. Men man lär ju sig alltid något nytt när man är ute och letar. Fina informationsskyltar fanns vid brunnen. Jag lär återkomma då jag kör genom orten någon gång i månaden. 



















Sista stoppet idag blev i Frändefors, vid den södra bensinmacken där det finns en traditionell skylt cache.
Här fick jag vänta ut trafiken samt rastande turister med hundar och några barn. Men sedan var Rappetappen (GC52XMB) snart loggad och återplacerad på sin plats. Polisen brukar stå på andra sidan vägen, vid busshållplatsen och kontrollera hastigheten på den norrgående trafiken. Det är 70 km/h, har jag lärt mig, då jag för några år sedan blev kontrollerad med deras laser... dyrt, då jag höll 82...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar