fredag 10 maj 2013

Morgonstund har guld i mun, eller en maj-tur till Åmål.

Efter att man avslutat jobbnatten så kom man till den funderingen om man skulle cacha nu direkt eller åka hem och sova några timmar och sedan dra iväg. Då jag kände mig pigg, käkat frukost och att nattens och morgonens väderprognos lutade mot en vacker och solig förmiddag men regnig eftermiddag, så blev det en tur mot Åmål idag!
Vid 45:an efter Ånimskog så ligger en camping på vänster sida om du kommer söder ifrån, Furusjöns camping, denna loggade jag i vintras, men mitt emot infarten dit kan man istället svänga höger och parkera några meter in på vägen, och sedan ta en liten promenad upp på Grotteberget, och cachen Blåsippeberget (GC3HGG4) där det är en enorm utsikt och det växer massor av blåsippor (Anemone Hepatica) under våren. På toppen av berget finns cachen. Vilken sagolik utsikt det var här uppe!

Utsikten över Vänern från Grotteberget
Anemone Hepatica

Sedan blev det ett snabbt stopp vid Åmåls Travbana och cachen 800 meter (GC2DB7A). Parkeringen var tom men jag blev uttittad av en del hästar istället..

Sedan blev det det ner mot Vänerns vatten och cachen Hälsning från Ulricehamn (GC48T21) Här blev jag sittandes en bra stund och bara njöt av denna fantastiska plats. Det är ju inte så högt vatten i Vänern så det var ingen risk att man skulle bli blöt om några fötter här inte. Vilken otrolig vacker morgon detta var och vilken underbar miljö att bara vara i.


Fogdensfyr sett från cachen. 

Nästa stopp blev inne i Åmål, på Åmåls Djurpark där cachen Djurparken (GC40BXW) finns. Hade ingen aning om att det fanns en djurpark i Åmål, så det ser man vad man får lära sig och besöka under sitt goecachande. En annorlunda gömma, dålde loggen. 



Vid cachen Örnäs (GC1D5R) har jag varit tidigare, denna stranden är Åmåls Riviera. På mysiga Örnäs camping brukar det vara ganska mycket folk under sommarmånaderna, men just idag var det inte så tätt, säsongen har väll inte kommit igång riktigt än.

Nu började klockan närma sig 11, och jag förenade en fikastund med cachen Åmåls Gästhamn (GC40AF9) Denna form av gömma har jag mött tidigare också.


Jag tänkte logga en cache inne vid en av minirondellerna, men fredag fm, på en klämdag var definitivt ingen lämplig dag och tid, då denna ligger väldigt utsatt för obehöriga och det är stor risk att den upptäcks om den loggas bland så mycket folk. Så denna återkommer jag till vid mer lämplig tid.

Hade några cacher kvar i området,  Smörjhallen (GC303YM) är en idrottsanläggning som ligger vid Vikens IF, efter det stannade jag till på en av rastplatserna vid 45:an, Rastplats Åmål (GC2A0NH), där burken var logiskt placerad.



Sista stoppet i Åmål för denna gången blev vid Åmåls Järnvägsmuseum (GC40BZN). Här satt några av de som arbetar vid museet ute och fikade när jag parkerade, så jag tänkte att det var lika bra att förklara vad det var jag sysslade med eftersom att det nog kommer att bli flera som loggar denna, den har ju bara legat ute i ett par veckor, och det är bättre att informera att vi som cachar inte håller på med nått skumt, samtidigt som det kanske kommer fler besökare till museet.


På deras hemsida kan man läsa mer om alla tåg och vagnar som det finns att se på JÅÅJ- Järnvägssällskapet Åmål-Årjäng.


Nu rullade jag söder ut, och stannade till vid naturreservatet Yttre Bodane (GCXRHA) En lite promenad i solskenet på 200m. Så fint ställe!! 


Lämnade en TB som ville besöka Skandinaviens sjöar. 
Del av infotavlan vid parkeringen.
Sista stoppet blev vid Folketshus, Ryr (GC2V6CE) Denna fick man ta "ett steg i taget" som jag skrev när jag loggade den. Den ligger vid grunden av det gamla huset som nu är borta.

Det blev 11 loggade denna cachingrunda, och sedan ska jag ju återkomma till Åmål och logga de som jag inte kunde eller valde att vänta med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar