torsdag 9 maj 2013

Några nya loggade kommuner i västra Götalands län

Man behöver ju inte åka den snabbaste vägen hem, efter man uträttat ett ärende. Så när jag varit på ett snabbt besök i Alingsås och där passat på att logga den lite kluriga Gröna fingrar (GC466ZZ) så tänkte jag för omväxlings skull köra över Vårgårda hem... 
Före jag lämnade Alingsås, så passade jag på att logga några enkla drive in cacher. Det blev Welcome to Alingsås, 1890 North (GC1MDJ1), där jag fick sträcka lite på mig, sedan min 300:de loggade cache som blev Flygfältet i Alingsås (GC3YQYQ), en naturtrogen luring. Den gillade jag! Det var massor med korpar på höjden vid cachen. Jag räknade till 11 st samtidigt. 

Alingsås flygfält sett från cachen

Många Korpar i luften...

Sedan försvann tydligen mitt lokalsinne helt, för av någon anledning trodde jag att jag var på E20, och skulle då svänga av mot Vänersborgsvägen (den jag redan var på...) Iallafall så svängde jag av åt vänster för att komma på "rätt" väg men jag nådde ju aldrig korsningen mellan den lilla vägen och Vänersborgsvägen, så när jag kom fram till en by som hette Långared, fick jag ta fram mobilens GPS och kolla var jag var... Hade kört ganska fel, men eftersom det fanns en kyrka i byn och att det ofta ligger cacher vid dessa så kollade jag med mobilen och c:geo om det låg någon burk här att logga före jag vände. Det gjorde det! Så därför loggades Welcome to Långared (GC4697R) spontant på denna avstickare...

Långareds kyrka

Körde som sagt tillbaka till det ställe där jag svängt av och ut på den större vägen igen. Stannade till på en busshållplats och letade fram bilatlasen som låg i bagaget. Jag hittade var jag var och kunde då konstatera att jag inte alls skulle svängt av utan bara fortsatt denna vägen fram till min nästa planerade cache... Snacka om att ha lokalsinne som en blind höna...

Kom sedan fram till Lena kyrka (GC3QGMM) som jag hade planerat. Nu var jag i Vårgårda kommun, och kunde bocka av en loggad burk i den också.
Trots att det regnade en hel del passade jag på att kolla lite på en av de fina stenarna som man kan se utanför kyrkan, då jag inte kan tyska så kan jag inte relatera till vad det står mer än att det på långsidorna är ett bibelsitat. Under figurerna står mer text.... Vacker gravsten/minnessten är det iallafall.


Lena k:a


Min nästa cache på listan var en burk i Herrljunga kommun. Så det blev en sväng mot Vårgårda och sedan upp på väg 181 och stanna vid den gamla stationssamhället Remmenedal. Jag loggade Remmenedals station (GC36ZM4) snabbt för att sedan åka tillbaka mot E20 och sedan upp mot Nossebro.

Foto från geocaching.com , stationshuset är de mörka husen närmast järnvägen

Här stannade jag först vid cachen Dansskolan (GC33A9G), en mycket annorlunda hällristning iform av massa fotsulor...

Hällristningarna

Infotavlan vid hällen

Väl inne i Nossebro så loggade jag cachen Nossebro #2-Södra vägen (GC33HFR), där det bara var att svänga in på den fina parkeringenoch stanna till. Cachen tog jag sittandes på huk bakom en häck. Bra att kunna nå igenom häcken till gömman...

Sista stoppet i ösregnet blev vid en av de två mäktiga kvarnarna mellan Nossebro och Sollebrunn. Kvarnarnas dal (GC1972R) Här hade jag velat stanna och kolla mer, men det var skyfall, så det blev att leta rätt på cachen, logga den under tak och sedan lägga tillbaka den, innan man rusade tillbaka till bilen.






Dagens skörd blev 9 cacher i fyra kommuner, vilka Vårgårda, Herrljunga och Essunga var nya för min del. Hade gärna tagit ett antal kommuner till, men skulle jobba så jag fick köra hemåt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar