söndag 31 mars 2013

Tussilago och sista mars

Då närmade sig mars månad sitt slut. Det vackra vädret lockade till en cachingtur på kvällskvisten. Utrustad med solglasögonen mot den nedåtgående solen och ficklampa och pannlampa, så styrde jag Cachingkärran mot Kolerakyrkogården (GC12PJK) Här blev det lite fotande före nästa cache.




Vid Bolet 5 (GC2GV36)så såg jag årets första Tussilago, mera fotande ;-) Detta är ett kärt vårtecken!!


Vid cachen Utsikten (GC2GTZR), har jag vid ett tidigare försök fått känna mig besegrad av snön och isen men idag gick det mycket bättre. Så härlig utsikt över sjön Ånimmen.


Jag stannade även till på rastplatsen Vassviken, (GCV9NC) som ligger norr om Mellerud. Här stod tidigare konstverket Kristallbron, men den är nu flyttad och står vid Tingshuset i Mellerud som också inhyser Melleruds museum och släktforskningsarkiv.


Vid Lunnevika, (GC2GV33) sjösättningsrampen i Ånimmen, känner jag väl igen. Här brukar maken och barnen lägga i båten vid den traditionella övernattningen med båten som sker varje sommar, sedan blir det ju en och annan tur på isen för att pröva lyckan med pimpelspöt också. Cachen hittades lätt, men var inte helt jättelätt att få tag på, men det löste sig med en liten förhöjning som fanns i närheten!










Efter dessa cacher så förflyttade jag mig mot Upperud och Brudfällsvägen där jag hade några ologgade. Nu hade ju mörkret fallit så nu var det fram med pannlampa och ficklampa som gällde. Det är en lite extra utmaning att cacha med hjälp av bara fick- och pannlampa tycker jag, det tog ju betydligt längre tid än beräknat vid dessa cacher men kul var det. Skrämde upp lite djur och så en uggla också! Dom ser man ju inte alltid under dygnets andra timmar.
Då var mars månad till ända och jag lyckades logga 26 cacher på de turerna jag var ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar