fredag 1 februari 2013

Mörker caching, om man är förtidig till jobbet.

Som ni säkert läst tidigare så jobbar jag nätter på ett gruppboende i Mellerud. Vi håller på att greja lite med schemat så det har resulterat i att jag 2 gånger under en sexveckors period börjar tre timmar senare än vanligt. Självklart missade jag detta idag, så vad göra... Hade ju med mig en laddad gps med cacher som jag tänkte att ta när jag fick lite tid över... Så utan ficklampa men med lite lyse från mobilen så gav jag mig ut på några "drive in" cacher mot Åmålshållet. Första stoppet och längst bort, blev vid restaurangen Tössestugan, som ligger vid 45:an. Här var det snabbloggat. Lite trafik dessutom så det var bara att fortsätta söder ut.


Det blev ett stopp på 45:an vid galgbacken/avrättningsplatsen vid Herrskog. Har inte hittat något foto från platsen men enligt Ånimskogs dödbok står det om platsen: "En halshuggning skedde i Dalsland år 1834, i Tydje socken /noterad i Ånimskogs församlings dödsbok. Det var på Herrskogs avrättningsplats och personen var drängen Johan Larsson Rasmusson, 34 år gammal". Det framkom inte här vad Johan hade begått för brott, och det får jag leta vidare om. 


Vidare söder ut blev nästa cache Furusjön. Vid Furusjöns camping och Lilla Bräcke loge.


Fotona är från Furusjöns Campings hemsida.

Nere i Ånimskog så besökte jag cachen vid kyrkan. Byn är mer än bara sågverket och "Bills grill". Väl värt ett besök, men nu vid 22-tiden var det ganska lugnt i byn.

Foto hämtat från denna hemsida.

Mer kultur och sevärdheter i bygden. Stannade till vid Hällkistan, på grund av mörker och dålig planering får jag besöka själva platsen vid ett annat tillfälle. Fotot är taget från geocaching.com



Jag fortsatte vägen fram mot Dalslands Gästgiveri, där det blev en snabb loggning och sedan vidare mot Baståsen.



Drive-in på vägen till Baståsen
I den branta sluttningen från Baståsen ner till sjön Ärr:s sydvästra del ligger det lilla naturreservatet Baståsen. Här växer ett stort bestånd av Lind, som är unikt för länet. Inslaget av andra lövträd är stort. Inom det lilla området finns en mycket varierad flora med många ovanliga arter.


Mer information om naturreservatet kan man hitta på Länsstyrelsens hemsida.
Sista stoppet blev vid Salebol sockenstuga. Här har jag aldrig varit tidigare, så det får bli en runda runt sjöarna här när det är ljust. Månen lyste upp endel och man hörde hur isarna sjöng.




Sjön Ånimmen som jag nu åkt runt brukar maken och ibland även sonen fiska i. Gått om fin fisk. Mer info på hemsidan.
Så då har man fördrivit några timmar. Nu kastar vi oss in i februari månad, där jag hoppas ha möjlighet att logga några burkar i Tranås kommun, i norra småland... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar