söndag 3 februari 2013

Under vintern är det inte alltid så lätt att geocacha.

Då make och son hade dragit iväg för att pimpla regnbåge uppåt Bengtsfors, så planerade jag en cachingtur i fint vinterväder med bara några minusgrader.
Jag stannade till vid Marsjön, där det var en del folk ute på isen. Först trodde jag att dom pimplade men när jag kom närmare så visade det sig att dom körde med radiostyrda flygplan. Dom undrade säkert vad jag pysslade med eftersom att jag lämnade vägen och försvann in i buskagen. Burken hittades med hjälp av klockrena koordinater, men det hjälper ju inte när man inte kan få ut den då botten frusit fast, Som tur var så nådde jag ju så att jag fick av locket och fick fram loggen. Burken var fin för övrigt.


Efter detta begav jag mig till Dalslands revet. Ett häftigt naturfenomen efter senaste inlandsisen. Här var det också problem... Den hårda och isiga snön täckte marken där den förmodade cachen ligger. Hade varken spade eller spett i bilen, så här blir det också att återkomma när snösmältningen är igång.

foto från geocaching.com taget 2009

Dagens höjdpunkt var att kunna försöka logga cachen ute på en ö i sjön Iväg. Det var en häftig upplevelse att vandra genom den frusna vassen och vidare ut på ön. På ön/kobben fanns en stor gran och några mindre björkar. Så det behövdes ingen gps för att söka efter cachen. Inne i lådan hade ett gäng med spindlar lagt sig i vintervila, men dom försökte jag att inte störa. Snabbt loggad och sedan tillbaka på sin plats igen. Det var en jättehärlig dag, och jag såg några pimplare både ute på sjön och inne i någon av vikarna. Visste att det var  mellan 25-30 cm i den viken där jag skulle gå ut. Det hade jag fått info om av makens fiskekompis, som var där för några dagar sedan. 


Jag står på samma ställe och tar bägge bilderna, så man ser granen som finns på ön.
Nästa stopp blev strax före campingplatsen vid Laxsjön. Här hade det tidigare legat en gammal racerbana. Det var bra koordinater så den var lättloggad. Fast jag funderade allt lite på vad bonden hade haft för sig ute på gärdet, skulle han öppna en grusbana att race'a på kanske...



Över Stenebyvägen och in på Campingområdet för att ta nästa cache.
Vilken mysig camping, här har jag bara sett skylten från vägen men aldrig varit framme.
Här var det tur att jag hade min multi tång med mig så det gick att komma åt cachen, det hängde massa is för gömman men med tången så kunde jag knacka upp ett hål stort nog att få ut burken.

Coinen var borta men plastfodralet med koden låg kvar...
Tyvärr verkar gömman varit mål för plundring, så synd... :( men cachen gick ju att logga, det var bra.

En frusen men fin badstrand vid Laxsjön.


Dax att besöka den gamla slussen i Långed. Denna hade jag velat ta i somras när vi åkte den stora kanalrundan, men det hanns inte med. Det var öppet i vatten i delar av kanalen och några änder simmade trivsamt i strömmen. Kändes nästan som att ta en FTF när man fick vara först att skriva i en ny loggbok, dock var detta loggbok nr:2..

Besökte även en häftig grotta utanför Långed. Hit får jag ta med familjen, för den måste ses, sedan så ska jag hitta cachen också. Hade glömt ficklampan hemma och sedan letade jag nog inte så noga var så begeistrad i själva grottan... Bilderna gör den inte rättvist, utan man måste själv besöka Ekebol och denna grotta. Här följer några bilder från den.





Efter att jag intagit lite föda vid grottan åkte jag mot Skärbo naturreservat. Här var det inga problem att hitta de två första gömmorna men Skärbo #1 var svårloggad... Loggen och pennan var fastfrusen i den isfyllda cachen, så det fick bli en fotologgning istället.

Isig logg... 

På vägen söderut blev det ett stopp vid ytterligare en Dalslands kyrka, Tisselskog. Tur att det var mörkt så man kunde logga i skydd av mörkret.


Sedan blev det tre till cacher längs vackra Brudfjällsvägen, innan det blev hemfärd. 11 loggade cacher. Känns som en bra söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar