torsdag 5 juli 2012

En liten runda, med ungdomarna.

Fjärde dagen som Geocachare, hade jag involverat alla tre tonåringarna, vädret var väll inte det bästa, men det regnade ju inte men var ganska mulet. Det hade regnat även nu på morgonen så det var gummistövlar och långa byxor som gällde. På morgonen hade jag suttit och kollat upp vilka som verkade vara okej att logga ihop med gänget. Hittade en lagom lång sträcka med 5 cacher som om vi ville kunde förlängas med tre till och en multi-cache. En multi-cache är en cache som tas i flera delar för att få den slutliga GPS-kordinaterna i detta fallet.
Vi gav oss iväg till Stampens kraftstation, som jag självklart traskade upp i skogen på fel sida om ån, så det var bara att gå tillbaka ner på vägen och upp på nästa sida. Sonen sprang i förväg och blev också den som fann cachen. Loggad och klar begav vi oss mot nästa som var Borekulle.

Har har jag varit minst två gånger på 20 år... så tragiskt, så fina ställen att besöka utan att man gör det. Vi gick i samlad trupp upp till utsiktsplatsen, men gpsén ville ytterligare 8 meter utåt... ok, då skulle vi alltså inte gått upp utan tagit nedre vägen. men fin utsikt var det ju. Så vi vände och följde stigen neråt, inget för människor med problem med branter, halkigt underlag och "inte fotriktiga" skor, men det gick fint.
Det fanns två små grottor en bit upp på berget som sonen snabbt klättrade upp till, sedan lite fotograferande.
Sedan gav vi oss av mot cachen. Sonen var lite otålig och sprang förbi det troliga gömstället men dottern med pojkvän fattade vinken och loggade snabbt och diskret cachen och sedan var det sonens tur att leta. Med dom upptäckar instinkterna han har var det inga större problem att hitta denna.

Snabbt vidare mot cachen som heter Örssjön, alltså Strömmersviksbadplats. Med hjälp av ledtråden så fixade ungdomarna detta galant. Vidare nu upp mot OK-stugan.  Här blev det lite knepigare. Det var en micro-cache så vi hade lite att leta efter, men som vanligt är det bra med extra ögon och en förmåga att se var man själv skulle gömt nått. Så dottern halade snart fram den lilla burken, där vi loggade oss alla fyra. Nu blev det bara en liten sväng med bilen, ett par hundra meter ungefär fågelvägen. På parkeringen för besökare till Kroppefjälls konferens och Spa hade vi en god överblick över området. Dotter och pojkvän gick ut på bryggan och satte sig så fick jag och sonen stå för letandet. Att det är ett rikt djurliv kring Mörttjärn vet vi sedan tidigare, men för dotterns skull kändes det bra att vi var utrustade med gummistövlar, för en dm ifrån hennes fötter kommer det en huggorm simmandes i vattnet... Cachen hittades också, och nu fick det bli demokratisk röstning. Hem och fixa nått att äta eller att ge sig på Multi-cachen. 3-1 till matpaus, och så blev det.