fredag 6 juli 2012

Möte med andra "burkletare" och en Geocoins

På hemvägen från vackra Dalbergså, passade vi på att åka till Sunnanå Marknadsplats, där det också skulle ligga en cache. När vi parkerat upptäckte vi en annan bil med ett gäng grabbar som svängt in efter oss. Dom kommer ut med en GPS i handen... Åh, får man äntligen träffa andra "burkletare" jo så var det. I denna cachen fanns det ochså en Geocoin iform av en liten VW-buss av modell äldre. Den skulle åka omkring och fotas med liknande bilar av normalstorlek, så den kunde vi hjälpa tyckte sonen. I lådan fanns det förutom loggbok, penna och pennvässare, också en golfboll(marknadsplatsen ligger granne med golfbanan) en hårsnodd, suddigummi, glaskulor och ett armband av träpärlor. Vi bytte ut golfbollen mot en reklampins för charkprodukter :)
Foto från Melleruds museums hemsida. Taget 1987.
Grabbarna drog vidare ner mot Sunnanå hamn, men vi beslutade oss för att åka hemåt. Maken och sonen skulle med TeamBull2 (makens fiskekompis) ner till hamnen sen. Det skulle vara trubadur på hamnkrogen och sonen och maken hade blivit erbjudna att komma ner och tjöta lite med fiskekompisar och ev sova över i Bull2´s fina Flipper.
Maken (TeamBull1) i TeamBull2´s Flipper. Bilden hämtad från makens blogg. 
Denna frånvaro av make och son, gav mig möjlighet att göra ytterligare en cache runda men nu lite mer åt nordost sett från Dalskog. In på datorn och kolla, ja, det skulle bli sju stopp, var av den ena var en Multi-cache och den andra var ett återbesök där det tidigare i veckan varit filminspelning.
Detta kunde ju ta sin lilla tid, så jag tog med lite ät och drickbart i form av frukter och en flaska vatten. Första stoppet skulle bli Fjärdingen. Jag parkerade åter på deras grusplan, och passerade förbi det stängda kafét på väg mot Karl Karlsson-gården som ligger precis bakom. 

Området där cachen skulle finnas är ganska rik på träd, allt ifrån sly och stora träd till murkna och förruttnande stockar och grenar. Marken är då av naturliga själ väldigt mycket täckt av rötter och grenar, och i det fallet gav inte den kompletterande ledtråden någon extra hjälp. "under roten"... jaha, det blev ju inte mycket bättre av att mobilens gps, snurrade väldigt. Den pendlade mellan 20m till 0,5m och det blir en ganska stor yta att leta efter en micro-burk. Gav upp letandet till alla knotts förtret, och begav mig mot Skållerud. 
Nästa stopp skulle bli Skålleruds station. Jag svängde in vid Örtesängen och parkerade uppe vid husen. Detta visade sig vara ett klokt beslut då vårens regnande gjort grusvägen ner mot järnvägsspåret endast framkomligt med fordon av off-road typ eller en traktor. 
Cachen hittades efter en något annorlunda placering i den miljön, ganska snabbt. Mot nya mål! När jag kom upp till bilen upptäckte jag att jag nästan parkerat i ett litet område med kantareller! Jaha, det blev lite svamp plockning också! Nu blir nästa stopp vid  Kyrkansgård och  vackra Skålleruds kyrka. 

 
Här vid kyrkans gård, skulle det finnas en Multi-cache, som jag kanske skulle försöka mig på, sedan fanns det en cache ner mot sjön också. Jag tänkte börja med den vid kyrkan men där stod det ett gäng "fiskar mugglare" så det kändes inte ok att vandra ner på stranden och leta då, får bli senare.. Blev att försöka sig på Mult'in istället. Jag hittade fem av de sex utlagda ledtrådarna, men eftersom jag skulle vandra upp i skogen en bit utan alla siffrorna till GPSéns positioner, så avvaktar jag denna, känns inte riktigt ok för mig som nybörjare utan en riktig GPS, och utan sällskap, samt att det började skymma. 
Får återkomma hit också... 
Nästa stopp blev cachen vid Svankila naturskyddsområde. Den var snabbloggad. Nästa stopp var Bloms varuhus utmed 45:an. Det blev en "drive-in" här, 2 meter från burken..  Nu närmade sig min lilla tur sitt slut. Tänkte ta den nere i hamnen samtidigt som jag hälsar på make, son och de andra fiske grabbarna. Nu var det dax att plocka fram ficklampan om detta skulle kunna genomföras för klockan närmade sig 23:00. 
Denna cache var heller inte speciellt svår, men det var lite låga buskar, klippor och myror tillsammans med en svagt lysande ficklampa som gjorde den lite klurig. Sedan traskade jag bort till snälle TeamBull 2 där maken och sonen satt och pratade och åt lite gott. Där blev det lite tjöt, sedan rullade jag hemåt, mycket nöjd över 7 loggade cacher. 

Sunnanå Hamnkrog. (foto från Melleruds kommuns hemsida)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar