torsdag 26 juli 2012

I Pippis fotspår innanför ringmuren.

Dagens plan var att ta oss in till Visby, men vi hade inget mer inplanerat med vad vi ville se eller göra inne i Visby.Vi startade "jättetidigt" enligt mina tonåringar, då vi ankom Visby kvart över 10 på förmiddagen. Vi parkerade vid Österport och började kolla runt innanför muren.
Kändes lite planlöst, då vi inte hade planerat nått med dagens utflykt. Vi hamnade nere vid Donners plats och Burmeisterska huset. Jag blev så betagen av detta vackra hus. Jag är en trogen läsare av Elisabeth Nemerts böcker, där hon i en av sina böcker beskriver just sådana här köpmanshus.
Vi strosade vidare och bestämde oss för att fika vid ruinerna S:t Drotten och S:t Lars. Här kollade jag lite diskret in om det fanns någon cache i närheten, och det så ju självklart maken och sonen, så jo, det fanns ju en cache "Coprus Christi" på andra sidan av S:t Drotten vid Katolska kyrka. Vi bestämde oss för att gå på cache jakt, eftersom vi ändå inte hade nått bestämt mål under dagen. Vilken tur att man har en förstående familj, och att maken vet hur han ska glädja mig! Cachen var logiskt placerad så under tiden jag loggade den så passade dottern, hennes pojkvän och sonen på att fota lite.

Visst är jag diskret...
S:t Drotten, mitt emot Katolska kyrkan.
Efter denna cache var det ju bara att fortsätta. Så då bestämde vi oss för att kolla om vi kände igen några av miljöerna som spelades in med Pippi Långstrump. Vi vandrade upp ett kvarter och hamnade vid den mäktiga  Domkyrkan. Här gällde det att vara diskret, för här var det mugglar tätt... sonen och jag begav oss upp på "Klinten". Efter lite planlöst letande kom resten av familjen upp också för att hjälpa till. Inget resultat. Jag och maken satte oss så jag fick förklara varför min gps på telefonen inte alltid fungerar. Jag visade var jag trodde att cachen skulle vara och när jag kollade en extra gång så såg jag den... Den hade ju varit på samma ställe som vi kollat fyra gånger tidigare! Härligt! Denna underbara utsikt gick att njuta av uppe på klinten.


Nu tyckte jag att det var dax att maken fick leta efter sin första cache på egen hand, och detta tycktes falla bra ut! Min Gps är inte alltid att lita på, så först visade den att vi skulle fortsätta in bland de mysiga kvarteren på Nygatan, men mitt på den gatan snurrade den till och visade rätt in i ett hus. Oj, vi var alltså en gata för långt ner. Vi gick bort till Norderklint och fotade lite innan vi gav oss upp en gata till Norra murgatan. Här gick det bättre!
Här är en panorama vy, från Norderklint.
Dagens andra Pippi cache hittades och maken konstaterade att här gällde det att ha stiftpenna och liten handstil, för att få plats med mitt alias... över 10 bokstäver är ju inte alltid lämpligt... 
Här är lite foton från vår tillbaka vandring mot Österport.
   


Vi vandrade tillbaka mot Österport för att tillgodose behovet av föda av enklare varianter än det som erbjuds på restaurangerna innanför murarna. Här utanför blev det även lite shopping, före vi bestämde oss för att rulla hemåt till huset. Vi får återkomma till Visby under vår vistelse här, för att ta fler cacher!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar