torsdag 12 juli 2012

Fortsatt letande i närområdet.

Har inte varit på någon cache letande nu på några dagar. Har jagat sniglar i trädgården mellan skurarna... Men idag tog jag en liten tur i närområdet. Mot Bäckefors, en liten tur på ca 1,5 mil. Stannade först till vid fina Bäcke kyrka. Har av loggboken att dömma varit lite problem med koordinaterna här, så jag utgick från tidigare cachares förslag på 10-15 m väst, från utsatt position, och det blev helt rätt. Tog även en tur in till denna fina kyrkogård där min makes morföräldrar ligger begravda. En del sniglar på grusgångarna, men annars helt ok.


Efter detta stoppet begav jag mig in till Bäckefors, och vidare mot gamla bruket. Det skulle finnas en cache vid/i gamla spiksmedjan. Här stämde inte heller koordinaterna enligt loggen, men enligt hjälpen på loggen så tänkte jag systematiskt och tog det ledtråden, en i taget, och detta gav snabb utdelning. Jo, här stämde inte mina koordinater med de angivna, men det löste ju sig ändå. Var försiktiga med denna fina ruin. Jag la cachen lite grann mer synlig så man inte behöver dra i alla lösa stenar, jag hoppas att detta var ok. En vacker ruin är det i alla fall.


Drog mig efter denna cachen hemåt igen. En cache som jag tidigare letat efter ett par gånger skulle nu vara tillrättalagd, så jag stannade till vid minnestavlan över Dalslands järnväg. Där den också fanns, så glad att äntligen kunna logga denna!
En tidigare arrendator, Pehr Sieurin som bodde på Regineberg, eller Rinneberg som vi säger, skulle ha hjälpt till med tillverkningen av sågspånstegel till de inre murarna på järnvägen mellan Dalskog och Bäckefors. Leran till teglet bröt Pehr vid gården Idala, som också ligger vid järnvägen fast närmare Dalskog. Mer fakta och historier kring familjen Sieurins tid på Regineberg och Idala kan man läsa i Bäckeboken som finns att köpa uppe vid gamla bruket. En mycket prisvärd bok om Bäcke socken.
Jag kommer med stor sannolikhet att nämna mer om Pehr Sieurin längre fram, då jag har en liten plan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar