torsdag 5 juli 2012

Mot Grinstad och Dalaborg

Jag letade efter mer info om Geocaching. Så jag hittade dessa på YouTube.
http://www.youtube.com/watch?v=ke7xRP6oPZ8 - ett repotage från tvnord.se

http://www.youtube.com/watch?v=tNjJsXjtMLA&feature=related - från Geocaching Kungsbackas videoblogg.

Dotterns pojkvän hade fotbollsträning denna dagen, så jag och dottern beslutade oss för att kolla in några cacher i närheten av det stället. Vi besökte Grinstad kyrka, med sitt lutande klocktorn.

Med hjälp av ett mycket förklarande lösenord, så gick det snabbt att hitta platsen. Nästan en "drive in", problemet var bara att det stog en husvagn, och en hel hög med brädor precis vid platsen... Men det låg ingen cach där jag förväntade mig,(på baksidan av en skylt) men dottern som är lite mer vidsynt påpekade, att det kunde ju vara burken som stod på brädhögen, och det var det! ;) Det är bra med ett par extra ögonpar ibland. Efter den så begav vi oss mot Dalaborgs Slottsruin. Samma sak här som med Örtagården igår, förnära för att vara värt ett besök. Vilken härlig utsikt som mötte oss när vi kom fram! Härligt blå himmel och en underbar utsikt över Vänern!
Ett problem med cacher som ligger vid sevärdigheter och framför allt fina badplatser är att det aldrig är brist på mugglare (ortsbor och turister) Så det gällde att spela lite dum... Dottern höll på att vika sig av skratt, för hur ska man på ett diskret sätt leta efter en cach när man har publik. Jag blev visst väldigt intresserad av den gedigna konstruktionen och det fina hantverket i muren... Ja, det gäller att ha fantasi... De turister som var i närheten gav sig snart iväg och jag och dottern kunde logga cachen.

På vägen mot fotbollsplanen stannade vi till vid en gammal stenbro, där det också skulle finnas en cach, en micro-alltså en filmburk eller liknande. Men här gick vi bet.. Den skulle finnas vid brofästet, men vi letade frenetiskt båda två, lyste med ficklampa in mellan stenarna för att få syn på den men utan resultat.. får bli ett nytt försök längre fram. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar