torsdag 5 juli 2012

Hur jag började...

De regnrika  första veckorna på ungdomarnas sommarlov, resulterade i att jag efter två veckors olika förslag på både inne och utomhus aktiviteter, så smått började få ganska ont om idéer. Detta ledde till att jag sökte på "regnaktiviteter" på internet. Ett av alternativen som kom upp var från en grannkommuns hemsida, där de haft Geocaching som en aktivitet i skolan, som ett alternativ till vanliga promenade om man inte kunde delta i idrotten. Det förklarades lite enkelt som "en blandning mellan gömma nyckel, skattletning och orgentering med gps".
Detta kände jag igen. Det hade gått ett reportage på tv om detta, men att det var för några år sedan. Då hade vi nyligen skaffat oss en gps till bilen, men den gick ju inte att använda till skogsstigar och parker, så jag glömde bort detta, men nu, med moderna telefoner med gps, kanske man kunde testa och se om det gick att använda mobilens gps. Jag sökte vidare på internet, men nu på Geocaching. Jag hamnade på den internationella sidan http://www.geocaching.com/ där jag skaffade mig ett användarkonto. Nu läste jag in mig lite mer på hur man gick tillväga och hamnade på den svenska sidan. http://www.geocaching.se/ Här fick jag också tips om olika appar till min mobil, och andra tips om vad man bör tänka på och hur man kommer igång. Jag gjorde min första sökning på cacher nära min adress, tänkte att det borde ligga någon i Mellerud. Här blev jag mycket snopen, det låg inte bara en i Mellerud, det låg många och dessutom fanns det cacher bara någon km från vårt hus! Ja, det får bli en liten koll på den som heter "Skifferbrottet". Den visste jag sedan tidigare var den låg, iallafall själva Skifferbrottet, så det kunde väll inte vara så svårt att hitta, men det fick vänta tills nästa dag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar