torsdag 5 juli 2012

Örtagården i Dals-Rostock

Efter en jobbnatt, så passade jag på att ta en sväng till några cacher på hemvägen från jobbet. Vid infarten till Mellerud står det några informationstavlor, där skulle tydligen en gömma finnas. Efter den snabba loggningen så tog jag svängen mot Dals Rostock och Örtagården.

Bilden är hämtad på hemsidan http://www.rostock.se/

Jag har bott i kommunen i över 20 år, men aldrig vandrat inne på örtagården. Jag har besökt Brunnsparken vid ett antal tillfällen men aldrig kollat på växterna. Fördelen med ett besök här 07:30 en vardag efter kraftigt regnande på natten är att det är ganska folktomt. Efter att ha läst vad andra som loggat denna cachen skrivit, förstod jag att den inte var helt lätt att komma intill. Jo, så var visst fallet när jag väl hittat burken efter lite letande, men hur skulle jag få tag på den... Lösningen låg bakom hörnet, och jag kollade mig noga för innan jag drog fram "hjälpmedlet" som i detta fallet var en bit av en stock.
Inga obehöriga turister eller "mugglare" som man säger fanns inom synhåll, så det blev en snabb loggning, innan det bar av hemåt och få gå och sova några timmar.
På eftermiddagen ville dottern ut och kolla gömmor igen samt att hon och sonen letat fram gamla kinder-ägg leksaker. För att kunna ha och byta med, det hade kommit med några pins, någon broch och någon leksaksbil också, men det var ju deras val, så det var ju ok. Vi åkte först till cachen "Vägminne 166:an". Här var dottern duktig och löste den gömman med bravur!
Bilden är en hämtad från loggens infosida på
geocaching.com

 Stärkta av framgången begav vi oss mot en annan gömma vid ett föredetta kafé. När vi kom dit var det ganska många norskreg bilar... Då slog det mig att man i Håverud/Åsensbruk spelade in delar av en norsk film av Knut Hamsuns bok "Victoria", så det var bara att sätta sig i bilen och åka hem igen.
På kvällen åkte jag en kvart tidigare till jobbet för att hinna med någon gömma före kvällens nattjobb. Det blev ett "drive in" cach vid Tomtemuseet i Mellerud.
Bilden är hämtad på kommunens hemsida.
http://www.mellerud.se/page/26248/nordiskatomtemuseet.htm 

Det var fyra loggningar idag, och vi hoppas det blir några imorgon också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar