torsdag 5 juli 2012

Skifferbrottet och de första cacherna

På förmiddagen då jag var själv hemma, beslutade jag mig för att kolla upp den första cachen. Jag loggade in på hemsidan för att få gps koordinaterna till mobilen. Med dom inprogrammerade begav jag mig iväg. När jag kom fram kändes det lite konstigt att nu veta att ett 20-tal meter från den plats som jag och sonen besökt tidigare i vår för att plocka tussilago, fanns en hemlig gömma. Med ett stadigt tag om mobilen traskade jag upp åt den riktning som den angav. Det där med att använda mobilen till att navigera med kändes häftigt, så med hjälp av ledtråden som funnits på hemsidan letade jag mig snabbt fram till platsen. Nu gällde det bara att leta reda på nått som i beskrivningen stod betecknat som micro... hur litet är det? Det visade sig vara en hederlig gammal filmrulleburk som hängde på den nämnda platsen. Wow!!! Det funkade! Jag fick snabbt av locket och fick fram nått som såg ut som en film men när man drog ut den var det en lång remsa med datum och namn på... Häftigt!!
Detta kände jag, att kunde vara en aktivitet som kunde passa sonen. Jag skrev dagens datum och mitt alias på pappersremsan och la tillbaka på samma plats. Jag tänkte att jag kollar nästa cach på samma vägsträcka, så jag åkte de ca 400 m till nästa cach. Den skulle finnas mellan de två sjöarna vid regleringsdammen, men här kände jag min begränsning eftersom det var meterhögt gräs och jag hade lågskor. Nä, hem och invänta att sonen skulle komma hem från grannen, för att sedan involvera honom i "burkletandet", så jag åkte hem igen. Mycket nöjd men även taggad av att få återvända för att leta vidare.
När sonen kom hem ville han gärna följa med på "burk-/skattjakt". Han hade mycket lättare än mig att hitta rätt på första gömman, där loggade vi även honom med datum och namn, sedan iväg ner mot sjöarna igen. Nu var vi utrustade med full regnutrustning, dels mot det långa och blöta gräset men också mot alla knott. Med hjälp av sonen klättrade vi runt och letade en bra stund utan att finna någon burk, men jag visste ju att det fanns en cach till någon km längre bort, så vi förflyttade oss dit istället.
Ledtråden för cachen som hette Kabbosjön var "stubben". Här klättrade sonen snabbt upp för slänten och letade. Han fann snart det vi letade efter men nu var det en rektangulär plastburk. Inne i den låg förutom en loggbok, en penna och en pennvässare också ett par glaskulor, en tärning och en hårsnodd. Nu fattade jag det som stått på hemsidan om att man kunde byta föremål, till ett med liknande värde ur burken. Nu hade vi ju inte med oss nått att byta med, men det hade vi ju hemma, men vad glad sonen blev över att hittat denna cachen utan hjälp av mig! Vi loggade cachen och åkte hemåt. Nu blev det ett litet dilemma för sonen... hur skulle han klara av att inte säga nått om "skatterna" som låg ute i skogen. Ja, jag får väll försöka att klara det där, men det avhjälpte vi med att vi berättade för dottern och hennes pojkvän vad vi sysslat med. Inte var vi hittade dem exakt men vad som låg i och hur häftigt det var att leta skatter med mobilens gps. Detta gav mersmak, så dom ville också testa. Så framåt kvällen när sonen åkte med maken på fotbollsmatch, åkte jag för tredje gången mot skifferbrottet. Dom hittade den nästan lika snabbt som sonen, sedan tog vi oss bort till regleringsdammen där vi letade en bra stund innan Emil, dotterns pojkvän, triumferandes kunde hålla upp cachen! Efter den loggningen tog vi oss bort igen mot den tredje cachen, som dom också hittade snabbt.
Efter detta hade dom också blivit bitna av geocaching. Så det blev mycket koll efter nya utmaningar på datorn den kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar