onsdag 15 augusti 2012

Cacher i socknen - Hallersbyn

Ska försöka klara av alla vanliga cacher i socknen och sedan kommunen tänkte jag. Har inte satt någon tidsgräns, men detta ledde till att jag började kolla vilka jag hade kvar inom min 5km radie hemmifrån. Så dagens lilla utflykt gick till Hallersbyn och Källhult. De ligger längs samma vägsträckning så det kändes ok. Har en multi på samma väg, men det kände jag att tiden inte räckte till för.

Bäcken i Hallersbyn forsar fram.
Stopp nr:1 blev i mysiga Hallersbyn, som ligger längs väg 2218. Vägen går mellan Dals Rostock och Dals Långed, och den heter "Vackra byars väg". Vid cachen ses lämningar av en kvarn och det finns uppgifter om att på slutet av 1800-talet så levde det ca 100 personer i byn, och det fanns en såg och tre kvarnar 1891. Kvarnarna och sågen var endast avsedda till husbehov, eftersom vägen hit var så svårtillgänglig och besvärlig. Det finns ett fint paus ställe, med bänkar mm, och bra möjligheter att parkera. Mysigt ställe för en pickninck.
Pausstället i Hallersbyn.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar