lördag 18 augusti 2012

Har lagt ut en cache.

Idag stod valet mellan att göra klart den planerade cachen som jag skulle lägga ut på ett av mina favoritställen  här i Dalskog, eller att ta en eftermiddagstur i Åsensbruk, Upperud och Håverud. Det lockade inte att rulla ut på kurviga vägar längs brudfjällsvägen, så det blev att fixa till den sista kontrollen på koordinaterna och gömman för cachen som jag skulle lägga ut.
Varför lägga en cache i Dalskog, kanske någon undrar? Jo, det finns en speciell anledning till just denna. När jag flyttade hit till byn för över 20 år sedan, var denna platsen en av de ställen jag utforskade, men det var inte några i min närhet som kunde själva historien bakom minnes stenen. Så jag letade på biblioteket och hamnade i Bäckeboken och Kroppefjällsboken. Efter detta blev det snart också så att jag hamnade inom släktforskningen också. Så platsen har gett mig så mycket, och att historian kring den är värd att bevaras. Miljön här är också annorlunda mot den vanliga skogen runt byn, sedan är bokträden så mäktiga tycker jag. Så jag hoppas att andra också kan få uppleva stämningen som jag känner när jag vandrar i Dalskogs lilla bokskog. Man kan inte köra bil fram längre utan man parkerar lättast vid kyrkan och går vägen som är jämte järnvägen, och går resten.




Det blir en liten promenad på 1 km fram till platsen, men över halva sträckan är på asfalt eller grusväg, sedan efter vägbommen kan det vara högt gräs, men tar man stövlar eller rejäla kängor så är det inga problem. Grusvägen löper längs med järnvägen så det bör man vara beredd på att gods och persontågen kan dundra förbi ett par meter ifrån en.. En annan nackdelen är att från vägbommen fram till skogen så plogas inte vägen vintertid, men är det lite snö, så kan man ju pulsa. Cachen kom upp på Geocaching.com ikväll vid 20-tiden, så det ska bli spännande att se vem som loggar först på denna imorgon. Jag hoppas att koordinaterna stämmer, men jag har kollat flera gånger med både telefonen och en lånad hand GPS.

Imorgon ska jag lägga upp lite av historien kring minnes stenen. Nu blir det natten!!



  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar