torsdag 9 augusti 2012

Håverud och akvedukten

Som jag skrev i gårdagens inlägg, så skulle vi idag åka med M/S Storholmen från Håverud upp till Långbron, men det blev en längre tur. Hela vägen upp till Bengtsfors, så turen blev ettpar timmar längre. Men det gör inget för det var en sådan fin tur.
När vi tagit rälsbussen tillbaka till Håverud, så hade jag planerat in ett stopp vid Håverudsbron/Akvidukten, där det finns tre fina cacher som jag inte besökt. De blev snabbloggade, tycker jag, alla tre på en kvart, inklusive att jag fick visa en turist tillrätta som letade efter akvidukten, då jag satt och skulle logga den cachen vid kanalmuseet.


Kanalmuseet
På kanalmuseet berättas om barn, kvinnor och män och deras liv vid älvarna, sjöarna och Dalslands kanal, från 1800-talets jordbruk till dagens pappersbruk. På museet har man byggt upp autentiska miljöer som på ett levande sätt visar livet under de olika epokerna.

Fotot har jag tagit men texten är hämtad från deras hemsida.
Då det är ett turiststråk, gäller det att vara försiktig, när man tar denna cache. Jag hade precis hittat cachen och satt mig på en bänk i närheten för att skriva i loggboken, när en man kom fram och undrade var akvedukten var, så det blev att stoppa cachen i fickan så länge och peka ut hur man kommer till själva akvedukten sedan också peka ut var järnvägen respektive vägen går. Han gick nöjd iväg och jag kunde fort signera och sätta tillbaka cachen.

Akvedukten
Den var en genialisk lösning på ett stort problem. Det verkade inte möjligt att bygga kanal och slussar här på grund av den mjuka berggrunden och den djupa kanjonliknande dalen där älven störtade fram.
Den ansvarige för projektet, Nils Ericson, förordade att en akvedukt skulle byggas över den svåraste delen och att kanalens övre del skulle läggas på en hylla på berget. Detta gjorde man och nu finns även järnvägsbro och landsvägsbro på samma plats. Akvedukten är en fritt hängande bro, där vattnet leds i en 33,5 meter lång plåtränna ovanför forsen. Plåtarna är sammanfogade med 33000 nitar. Ännu har inga nitar behövts bytas ut. Dalslands Kanal färdigställdes under åren 1864-1868.
Utsiktsplatsen

Akvedukten sedd från Håverudsbron














Här var jag först fundersam på om jag skulle gå längs kanalen mot själva akvedukten eller gå upp till utsikts platsen, hade nämligen problem med gpsén, men då jag stod under järnvägsbron när jag kollade upp cachen, så kom jag på att det kanske störde, så jag gick iväg upp en bit, och då rättade det till sig. Jag skulle upp mot utsikts platsen. Här uppe var jag själv, så det var bara att logga cachen och skynda vidare mot bron.

Håverudsbron
Håverudsbron invigdes 1987 (Den fick Vägverkets: Vackra vägars pris 1992) och den nya betongbron ersatte då en bro i samma läge från 1937. Det är inte ovanligt att platsen och dess unika teknikhistoria är insvept i dimma. Detta läge har utnyttjats av den danska konstären Ann Lislegaard som här skapat ett ljuskonstverk som kvällstid ger en ytterligare dimension åt den vackra platsen.
Här är M/S Storholmen i Akvedukten med Håverudsbron i bakgrunden.












Här finns det bra parkeringsmöjlighet bakom informationstavlan, sen var det bara att följa gpsén. Ett dilemma uppdagades då cachen ligger i anslutning till en "tungt trafikerad" myrväg. Så cachen fick fotas och loggas stampandes. En annorlunda förpackning av cache är det här iallafall! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar