fredag 3 augusti 2012

Den planerade långa rundan blev kort på grund av vädret.

Jag tänkte mig en tur mot Åsensbruk, Upperud och Håverud för att sedan ta Brudfjällscacherna, men det blev helt ändrade planer efter ett tag.
Misstänksamma människor vid cacherna, och ett väldans åsk- och regnväder gör ju inte saken lättare.
Första stoppet blev vid "Gamla Ica" mitt emot Skålleruds församlingshem. Där traskade jag iväg i ett par crocs... Nja, inte det bästa skorna om man ska hoppa över diken och balansera på grästuvor. Det blev skobyte efter att jag loggat denna finurliga cache. Placeringen på denna skulle hjälpa mig att hitta nr:3 som låg i skogen men det visste jag inte då.

Gamla Ica, foto från Geocache.com
Vid nästa cache uppstod ett parkeringsproblem. Jag körde ner till skogskanten, och ställde mig på en liten grusväg, halvvägs ner i ett dike. En bil kunde lätt passera, men det tyckte inte en man som bodde granne med cachen. Nä, där fick jag inte stå, men jag kunde få backa intill hans soptunnor om jag inte skulle stå så länge. Jag skyndade mig upp mot cachen "Fridens hus", där jag blev lite full i skratt... "man såg ju inte röken av den cachen..." :-P Så den var lättloggad! Tillbaka vid bilen för att byta penna mötte jag frun till mannen, som jag pratade med förut. Jag frågade henne om det gick att köra några hundra meter in på skogsvägen, men det tyckte hon absolut inte att jag skulle göra -"för du kan inte vända där, och föresten vad ska du dit in med en bil att göra?" Jag sa att jag skulle kolla en plats som jag fått en beskrivning om, för med den negativa attityden och snäsiga bemötandet så kände jag inte att förklara om geocaching för henne. Hon muttrade nått ohörbart och satte sig i sin bil och körde iväg. Så jag knallade in på skogsvägen för att hitta kanske 3 eller 4 cacher. 
Vid Texas Djungelcache, hade jag lätt kunnat ställa bilen och även vända men nu var jag ju ändå inne en bit så det vara bara att fortsätta. Tack vare den tidigare cachen vid "Gamla Ica", så blev det mycket lättare att logga denna cachen, som satt på liknande sätt. 


Nästa cache var bara några hundra meter ifrån, in i skogen åt andra hållet. "The log lady", skulle vara en micro och ligga i skogen... inte det som jag tycker är det ultimata. Misstänkte att detta kunde bli knepigt men tänkte ändå försöka. Jag kom fram till ett fint kantarellställe iallafall, men som jag misstänkte blev detta lite för klurigt med telefonens GPS, men det var ett mysigt ställe. 

Här finns troligen cachen... men jag hittade den inte.
Tordyvel 












Jag vandrade tillbaka till bilen för annars skulle det väll bli skallgång efter mig, eftersom jag sagt att det inte skulle bli så lång parkering...
Jag körde nu mot Upperud, och stannade vid Upperuds reningsverk, och vägen in till pilgrimsleden. Nu för att ta andra hållet av samma skogsväg som jag var på tidigare, nu skulle jag försöka hitta "Skansen". Det var lite varning för brännässlor, men det var inte så farligt. Jag gick in mot det telestationen, sedan följde jag staketet vid elstationen uppåt, det blev att gå lite på 'skrå' i sluttningarna och några stockar som jag fick ta mig över men annars helt ok. Med hjälp av ledtråden så loggades denna snabbt!

Nu började det ösregna, och jag upptäckte att regnkläderna låg kvar hemma, bara regnbyxorna var med, och det hjälper ju inte mot regn som faller ner...
Kollade lite snabbt vilka cacher som låg lätt tillgängliga, och då valde jag att hoppa över "Träsket", "Utväxt" och "Kalles myshörna". Dom får vi ta en annan dag. Vidare verkade cachen vid "Dalslands museum"men där kom jag precis vid stängning, och det var misstänksamma så jag strosade lite i parken i regnet, men de satt kvar i bilen uppe vid huset och kollade på mig, så det var bara att ge upp, och återkomma senare.Så "Dalonien" tar jag på samma tur, tänkte jag. Jag rullade vidare mot "Upperuds kraftstation" där jag parkerade vid den vita informationstavlan och gick över bron i duggregnet. Här letade jag på fel ställen först, för det stod på ledtråden att man skulle akta sig för det strömmande vattnet och att man inte behövde klättra utanför staketet, men när jag väl hittat denna micro så skulle det stått att man skulle se upp för bilar istället för det blev lite trångt när jag skulle skriva i loggen, men det gick efter att jag släppt förbi bilen och gått över vägen till en liten grusplätt. Nu regnade det rejält!!!


Nu åskar det också och maken ringer, han är inte hemma, så det får bli en snabblogg på Brudfjällscacherna iallafall den första, före jag vänder hemåt. "Brudfjället PT nr 1" loggades med en filt över huvudet och mobilen, sedan åter rusa till bilen för att åka hemåt.

  
Vi får se om jag kan komma ut och ta resten imorgon eller i helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar