onsdag 8 augusti 2012

Först multicachen plus en vanlig.

Dagen började med lite målning av en byrå och sedan gräsklippning. I morgon är planen att jag, maken och sonen ska åka Dalslandskanal med M/S Storholmen, jag åkte hela turen för över 20 år sedan och maken har aldrig åkt den, så vi tar lite semesteraktiviteter på hemmaplan. Tror sonen kan uppskatta slussningen också... Tack vare att vi ska göra denna utflykt imorgon behövde jag ta ut pengar, för dom tar inte kort vid betalningen av turen eller på båten. Då förenar man nytta med nöje. Jag visste sedan tidigare att det fanns en multi cache på Kroppefjäll, i Dals Rostock.

En multicache går ut på att man får en startposition med gps kordinater, där det brukar vara parkering eller där vägen/rundan börjar, lite olika, men det står i beskrivningen över cachen. Sedan kan man få ytterligare gps koordinater för att hitta siffror eller platser som representerar siffror (som t.ex: husnummer, antal gungor på gungställningen eller brickor med ett nr på) När man letat upp de tre till sex platserna så har man fått ett antal siffror. Man följer beskrivningen hur dessa ska placeras för att få ut de gps koordinaterna som leder till cachen. Det kan se ut så här: 
Plats A=4, plats B=7, plats C=2, plats D=1, plats E=5
Koordinaterna som jag fått i beskrivningen
N 58 42,EBA = N 58 42,574
sen gör man lika dant med den andra koordinaten som börjar med E, dessa matar du sedan in i din GPS.

Dagens multi var "Doktor Saeden", där jag besökte Valas Storharpa, Fyrfatet, Stenbordet, Eko Templet, samt att jag efter att loggat cachen passade på att gå bort och kolla på utsikten från Brattås.

stenbordet
storharpan
Utsikt ända till Kinnekulle, från Brattås. 

När denna multicache var avklarad så åkte jag till Mellerud för att fixa till ekonomin inför morgondagens utflykt, passade på att ta "Vägvisaren" också, före jag åkte hem. Den var lite lurig, men efter min utfärd till Vänersborg i måndags så lärde jag mig av erfarenheten var cacherna kan vara gömda... Fint område nära 45:an. 

 Imorgon hoppas jag att det finns tid att kolla in några cacher längs kanalen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar