söndag 12 augusti 2012

Shoppingtur till Torp, stopp i Färgelanda och Järbo.

Under den senaste veckan har jag målat en gammal betsad furuskänk. Att sätta tillbaka de fula knopparna kände jag inte för, så en tur mot Torps köpcenter var inplanerad. Tänkte ta några cacher på hemvägen också, men först ner och handla, och kolla i affärer.

Först in på Biltema för att köpa lite lampor till maken, men de var slut, sedan bort och kolla på deras utbud av knoppar och beslag. Jo, jag plockade med två olika varianter, men helt nöjd var jag inte. In till de andra affärerna på Torp, kollade, knoppar/beslag, kollade på reorna på kläder och skor, men inget som lockade. Det blev en kaffe och smörgås före jag knallade åter mot bilen. Visste att det skulle vara en cache vid Torp "tornet", men vid den pågick det picknick och lek med hundar, så den fick jag hoppa över denna gången. Före jag körde hemåt blev det ett stopp vid blomsteraffären vid Biltema.
Lämnade Torp, men stannade och tankade före hemfärd.
Första cachestoppet blev "Road to Lane-Ryr 3", snabbloggad, men mycket trafik, tyvärr var loggremsan överfull, så det fick bli en minitext på den loggen.


Nästa stopp blev "Välkommen till Färgelanda #syd". Mycket bilar men ingen som stannade, den loggades snabbt och fotade miljön till bloggen.

Nästa avstickare blev Ödeborgs kyrka, där jag aldrig stannat förut. Jag parkerade på parkeringen och gick den lilla biten till cachen, ingen trafik, bara en farbror som gick inne på kyrkogården.


Efter detta tog jag mig till gravfältet Håvesten som ligger på en kulle söder om Högsäter. Här ligger cachen "Färgelanda TB Hotell". Håvesten är väl värt ett besök, och fin utsikt dessutom!


Nästa cache på min lista var "Hembygdsgården i Högsäter", här var det fullt med bilar och en del folk uppe vid huset, så det var att slinka in mellan bilarna, sträcka sig efter cachen och logga den.

"Högsäterskyrka" skulle det bli en avstickare till efter detta. Jag litade inte riktigt på min GPS utan ställde bilen ganska långt från cachen. Så det blev en liten promenad i backen och runt kyrkan före cachen kunde hittas, loggas, och sedan ta sig tillbaka till bilen. Här blev det ett foto "på håll", som inte blev nått bra, så det blev ett lånat foto.

Foto från kyrkokartan.se
Högsäters bygdegård, var tänkt som nästa stopp, men där serverades det kaffe mm och massor med folk både utanför och på trappan. Det skulle vara servering hela dagen (fram till 18:00) så det var inte läge att vänta heller.
Foto från fargelanda.se

Tänkte stanna till på Genevi, idrottsplatsen i Högsäter men där var det fotbollsturnering och massor med bilar så läget kändes inte riktigt ok.
Efter dessa två förhinder åkte jag vidare hemåt, bara tre cacher kvar på min lista. Det blev ett stopp vid in/ut- farten till Tångelanda, där "Välkommen till Färgelanda #nord" ligger. Snabbt loggad, nu vidare mot Järbo.

Här blev det knepigare. Stannade först vid Järbo Allhem, men fast jag fattade var jag skulle leta så funkade det inte riktigt idag. Mycket trafik, felaktig klädsel, gjorde att jag gav upp. Hit får sonen följa med, för han är smidig som en vessla, och bra på att hitta i trånga utrymmen, så den får vara till en annan dag.
picasaweb.google.com

Sista stopp blev vid Järbo skola. Här läste jag mig till att många varit på "fel sida", vilket jag tolkade att det kanske inte var på själva skolområdet man skulle leta. Här var inte GPS'en helt med mig, utan jag fick leta utan stöd av den, men tack vare ledtråden kunde jag snart hitta även denna.

Så, min lilla tur till Uddevalla på 5 timmar inkluderar 7 tagna cacher och 3 som jag får återkomma till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar